Hlavní obsah

Začala přestavba smíchovského nádraží. Potrvá pět let

Praha

Po několika letech příprav začíná viditelná přestavba pražského smíchovského nádraží. Po snesení lávky spojující nádraží s Radlickou ulicí a zbourání opuštěných budov kolem nádraží nyní začíná Správa železnic s rekonstrukcí nástupišť, na kterou zhruba za dva roky naváže oprava odbavovací haly. Mezitím bude vytvořena nástavba autobusového terminálu a bude revitalizována přilehlá Nádražní ulice. Přestavba samotného nádraží vyjde na pět miliard, dostavba terminálu na dalších sedm.

Zahájení přestavby Smíchovského nádraží na TerminálVideo: Novinky

Článek

Projekt přestavby nádraží na terminál je rozdělen na osm etap. Některé, jako snesení pěší lávky mezi nádražím a Radlickou ulicí, Správa železnic již zahájila. Přestavba nádraží se ale nyní posunuje k dalšímu kroku, a to významné rekonstrukci nástupišť včetně zastřešení.

Pro vlaky ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici pak vznikne zcela nové nástupiště. Cestující získají bezbariérový přístup z obou zrekonstruovaných podchodů, které se navíc prodlouží pod celou stanici.

Foto: Správa železnic

Vizualizace modernizace smíchovského nádraží v Praze

„Z pohledu kolejového hlediska se zvýší kapacita. Včetně vybudování výjezdu směr Výtoň v podobě tří kolejí namísto současných dvou,“ prozradil Novinkám ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Bude tady větší kapacita nejen z pohledu infrastruktury, ale i z pohledu obsluhy,“ doplnil.

Pěší lávka na pražském Smíchově jde k zemi. Její funkci nahradí autobusy

Domácí

Součástí projektu je také rekonstrukce odbavovací haly, kterou chce investor zahájit v roce 2026. „My jsme se po dlouhých diskusích dohodli, že bude optimální zrekonstruovat historickou výpravní halu se všemi atributy a jižní křídlo, které má řadu nevýhod, bude sneseno a místo něj bude vybudováno nové křídlo,“ prozradil Novinkám loni na jaře architekt a autor přestavby nádraží Jaroslav Wertig ze studia A69 architekti.

„Chceme, aby ten milník 2027 byl již z pohledu provozního vyřešen a z pohledu obslužnosti v hale v roce 2028 dokončen,“ doplnil Svoboda.

Správa železnic plánuje i demolici jižní části nádražní budovy. „Vznikne tam nová čtyřpodlažní nádražní budova, která bude disponovat komerčními prostory, místy pro stravovací podniky, vzniknou tam čekárny a pokladny,“ vysvětlil Svoboda.

Investice Správy železnic ve výši 5,1 miliardy je ale jen na samotnou přestavbu a dostavbu nádraží. Nová lávka, která překlene všechna nástupiště, vyjde na dalších 314 milionů korun.

Práce potrvají do roku 2027. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS, Elektrizace železnic Praha a Hochtief CZ.

Autobusová platforma i fotovoltaické panely

Dalším významným milníkem stavby je nadstavba terminálu nad současná nástupiště. „My tady chystáme opravdu velkou investici ve výši sedm miliard korun. Koordinováno je to i s investicí Správy železnic, která začíná dnes,“ prozradil pražský náměstek pro oblast veřejné dopravy Zdeněk Hřib z Pirátské strany.

Praha nad nádražím plánuje postavit platformu na které budou stavět městské i příměstské autobusy nejen ze současného nádraží Smíchov, ale i z nedalekého nádraží Na Knížecí.

Lávka nad nástupišti propojí nejen ulici Nádražní s Radlickou a autobusový terminál, ale také parkovací dům. „Ten bude pro 900 aut a 600 kol. Na střeše autobusové platformy budou fotovoltaické panely, které budou nabíjet elektromobily zaparkované v P+R,“ upřesnil Hřib. Město také zrevitalizuje hlavní Nádražní ulici.

„Do konce tohoto roku chceme mít vybraného zhotovitele. Je to proces, který může zahrnovat nějaká odvolání. Já ale pevně doufám, že se to stihne tak, abychom příští rok mohli začít stavět ty naše projekty. Všechno by tady mohlo být hotovo řekněme v roce 2029,“ vysvětlil Novinkám Hřib.

Roste i Smíchov City

Současně s opravou nádraží se staví také čtvrť Smíchov City, která roste na pozemcích bývalého nákladového nádraží v sousedství smíchovského nádraží. Čtvrť bude s novým terminálem propojena pěší zónou a vznikne tak bulvár spojující oblast stanic Anděl, Na Knížecí a Smíchovské nádraží.

Foto: Vizualizace Sekyra Group

Nová čtvrť roste na Smíchově postupně už od roku 2020. Toto je jedna z podob bulváru.

„Celé území od severu k jihu propojí téměř kilometr dlouhá pěší městská třída s aktivním parterem a živým veřejným prostorem. Celkově zde přibydou více než dva hektary zelených ploch,“ uvedlo Centrum architektury a městského plánování.

Vedle terminálu vyroste také sídlo České spořitelny od Baumschlager Eberle Architekten a Pavel Hnilička Architekti. Dokončení terminálu umožní navíc zrušit dnešní autobusové nádraží Na Knížecí, kde vznikne náměstí v čele s budovou veřejného charakteru, například knihovnou.

Smíchovské nádraží

Stanice zahájila provoz v roce 1862 pod názvem Praha jako součást České západní dráhy. V době, kdy byl Smíchov samostatnou obcí, byla konečnou dráhy vedoucí z Bavorska přes Plzeň na předměstí Prahy.

V roce 1872 zaústila od stanice Buštěhradská dráha spojkou od Hostivice. Tato trať, zvaná Pražský Semmering, měla samostatné nádraží.

O rok později byla uvedena do provozu trať Pražsko-duchcovské dráhy z Mostu, zřízená především kvůli převozu uhlí.

Původní budova nádraží České západní dráhy byla mezi lety 1953 a 1956 nahrazena funkcionalistickou stavbou od Jana Zázvorky st. a Jana Žáka. Výrazným prvkem výzdoby interiéru je sgrafito s budovatelskou tematikou od Richarda Wiesnera v odbavovací hale.

Dalších úprav se nádraží dočkalo v roce 1985 při otevření stanice metra linky B.

Výtoňský most i „Masaryčka“

Správa železnic současně pracuje také na nedalekém novém železničním mostě na Výtoni. „Je již kompletně dokončena architektonická soutěž, kde se ještě upravovaly některé vzhledy včetně barevnosti mostu, my nyní připravujeme výběrové řízení na projektování mostu a současně probíhá jednání, za jakých podmínek by se komunikovalo ať už s UNESCO, nebo s ministerstvem kultury,“ uzavřel Svoboda.

Kromě toho se pracuje na přestavbě Masarykova nádraží i rekonstrukci trati mezi Bubny a novou zastávkou u Výstaviště.

Začala proměna Masarykova nádraží. Překlene ho platforma velká jak Malostranské náměstí

Domácí

Most pod Vyšehradem má mít bronzovou barvu. Správa železnic představila upravený návrh

Domácí

Výběr článků

Načítám