Hlavní obsah

Začala přeměna horní části Václaváku. Tramvaje vyjedou za tři roky

Slavnostním poklepáním na tramvajovou kolej odstartovala ve středu nejvýznamnější přeměna horní části pražského Václavského náměstí za poslední desítky let, která vrací do centra metropole tramvaje. Přinese novou podobu důležitého prostranství, architekti slibují, že se stane přívětivějším pro lidi.

Slavnostní zahájení výstavby nové tramvajové tratě Václavské náměstíVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

Práce odstartují v sobotu 29. června a v několika etapách potrvají 1095 dní, tedy tři roky. V první fázi do 30. září obousměrně přeruší provoz tramvají v úseku Vodičkova – Jindřišská.

Vznikne asi 550 metrů dlouhá trať se dvěma páry zastávek, která propojí současnou trasu v Jindřišské a Vodičkově s kolejemi mezi budovami Národního muzea. Ty přibyly během generální rekonstrukce objektu v roce 2018. Stanice vyrostou zhruba v úrovni sochy sv. Václava, další pár před křížením s Vodičkovou a Jindřišskou při pohledu od Muzea.

Na první etapu příští rok naváže další investiční akce, tramvajová trať nazvaná Muzeum, jež spojí Václavské náměstí s Vinohradskou a Škrétovou ulicí. Dopravní podnik na ni hledá zhotovitele. Obě části by cestujícím měly sloužit zkraje léta 2027. Náklady dosahují 1,2 miliardy korun. Evropská unie by mohla pomoci až do výše 1,1 miliardy.

Foto: Jakub Cigler Architekti

Vizualizace budoucí podoby Václavského náměstí

„Nová trať velmi výrazně zpevní pražskou tramvajovou síť, která je velmi náchylná na různé mimořádné události, kdy není kudy jezdit. Výrazně by se měly zlepšit manipulační schopnosti v síti, například pro rekonstrukci Ječné nebo Seifertovy, kterou dnes nejde zrenovovat, aniž by stála půlka Prahy,“ konstatoval technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Generální ředitel společnosti Petr Witowski doplnil, že celý projekt, jenž vzhledem k poloze a rozsahu patří mezi nejkomplikovanější a největší dopravní investiční akce v současné Praze, zahrnuje několik částí.

Zmínil rekonstrukci současné tramvajové trati ve Vodičkově ulici, opravu vestibulu stanice metra Můstek a Muzeum, kde vznikne nové infocentrum i nové bezbariérové toalety. Uprostřed náměstí přibude retenční nádrž, uskuteční se řada přeložek inženýrských sítí, zahradníci vysadí několik desítek vzrostlých stromů.

Promění se v bulvár

Horní část plochy se po rekonstrukci zklidní a nebude v takové míře sloužit jako parkoviště. Promění se v městský bulvár. Od soutěže, ve které město hledalo nový vzhled, do zahájení proměny uplynulo 19 let.

„Navázali jsme na podobu z roku 1890, kdy tu byly dvě aleje, tramvaj. Rozšířili jsme chodníky pro pěší, omezili množství aut, která komplikují život chodcům,“ přiblížil koncept architekt Jakub Cigler, který klání vyhrál. Původně se svým týmem tramvaje navrhl uprostřed, jako v 60. letech, ale nakonec se ukázalo, že je lepší nechat střední pás volný, a koleje povedou po stranách.

Foto: Michaela Bartošová, Novinky

Stavba začala poklepáním na tramvajovou kolej

Tramvaje tudy přestaly jezdit 13. prosince 1980. Do pražské dopravy totiž na konci 70. let vstoupilo metro a všichni si mysleli, že lidé budou využívat hlavně podzemní dráhu. Později se ukázalo, jak krátkozraká představa to byla. Jejich návrat měl i svoje odpůrce, proto projekt ležel několik let v šuplíku. Také primátor Bohuslav Svoboda (ODS) ve středu přiznal, že je k nim trochu skeptický.

Podle Martina Šubrta, náměstka ředitele organizace Ropid, která organizuje hromadnou dopravu v Praze a okolí, tu budou jezdit pravděpodobně tři linky. Podle odhadů by je zpočátku mělo využít okolo 30 tisíc lidí denně.

„Jedna bude přijíždět z Újezda, Národní a Lazarské, které propojí s Vinohradskou ulicí. Druhá pojede z Francouzské, přijede k soše sv. Václava a zamíří na náměstí Republiky, výhledově na Strahov. Třetí, dnes číslo 6, zatím jede ze středu města na I. P. Pavlova oklikou přes Karlovo náměstí, nově zamíří okolo sochy,“ přiblížil Šubrt očekávaný scénář.

Z Václavského náměstí po více než 20 letech zmizelo Café Tramvaj

Domácí

Stavba omezí dopravu

Výstavba přinese výluky v dopravě. Dopravní podnik nainstaluje tento víkend přejezd ze stanice Vodičkova ve směru na Václavské náměstí tak, aby od 1. července mohla cestujícím sloužit dočasná linka 39, která bude pendlovat po trase Kotlářka – Anděl – Újezd – Národní třída – Lazarská – Vodičkova.

Foto: Michaela Bartošová, Novinky

Zahájení se konalo ve středu 26. června

Na druhé straně v Jindřišské vznikne od 15. července dočasná zastávka u domu Jindřišská 10. Důvodem prodlevy jsou práce na inženýrských sítích pod taktovkou firmy Kolektory Praha. Od 16. července se v ulicích objeví dočasný spoj 36, který bude jezdit po trase Vozovna Žižkov – Biskupcova – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží – Václavské náměstí.

Omezení se nevyhnou ani autům. Během výstavby bude zajištěna dopravní obslužnost horní i dolní části Václavského náměstí, Vodičkovy i Jindřišské. Do 15. července se režim pro řidiče nemění.

Pak, pravděpodobně do dubna, se kvůli záboru ve Wilsonově ulici změní vjezd na Václavské náměstí z magistrály. Auta pojedou novou rampou u současného výjezdu z náměstí na magistrálu, vjezd na magistrálu i výjezd z ní tak budou na stejné straně u křižovatky s Mezibranskou. Po vjezdu na Václavské náměstí budou auta pokračovat ve směru dolní část vlevo, v místě křížení s Opletalovou a Ve Smečkách vznikne přejezd na pravou stranu, po které budou moci řidiči pokračovat směrem ke křížení s Vodičkovou a Jindřišskou.

Provoz na magistrále, jak ve Wilsonově ulici, tak v Legerově, bude během stavby omezen na dva jízdní pruhy, které se budou překládat, podle toho, jak bude pokračovat výstavba.

Foto: Novinky

Vizualizace budoucí podoby Václavského náměstí

Anketa

Jste rádi, že se na Václavské náměstí vrátí tramvaje?
Ano
31,5 %
Ne
64 %
Nemám na to názor
4,5 %
Celkem hlasovalo 3526 čtenářů.

Pražský magistrát bude sídlit na Václavském náměstí, koupí tam budovu banky

Domácí

Výběr článků

Načítám