Článek
Elektronickou občanku by od nynějška měly akceptovat ústřední orgány státní správy, tedy například ministerstva, Český telekomunikační úřad, Český statistický úřad nebo úřad pro kybernetickou bezpečnost. Dobrovolně ji budou přijímat i některé obce.
Každý občan České republiky si může aplikaci stáhnout a poté si v ní občanský průkaz aktivovat přes internetový Portál občana. Aplikace lidem umožní prokazovat totožnost pomocí mobilního telefonu. Při kontaktu se státem tak budou mít možnost pohodlně a efektivně spravovat své údaje bez zbytečného obcházení úřadů a vyplňování formulářů. Digitální průkaz totiž umožní snadné kopírování údajů do různých forem, ať už jde o on-line nákupy, anebo rezervaci letenek.
Od pátečního večera však lidé při pokusu o stažení aplikace nebo připojení občanského průkazu na sociálních sítích hlásí problémy, a to zejména při registraci prostřednictvím operačního systému iOS na iPhonech.
FOTO: Občanka v mobilu je tu
Přetížení serverů
Výpadky byly podle mluvčí Digitální a informační agentury (DIA) Anny-Marie Lichtenbergové evidovány už v pátek večer, a to kvůli přetížení serverů. „Sami jsme ty registrace pozastavili, aby nedošlo k nějakému výpadku. Ono totiž, jak to v jednom čase odvysílala média, tak nápor by jednorázový, začalo se to zasekávat, takže my jsme z toho důvodu, aby nebyly nějaké velké problémy, v danou chvíli registraci pozastavili. Od zhruba 11 hodin večer už to zase fungovalo, celou noc pak probíhala analýza, čím bylo to přetížení způsobeno. Zatím o výsledku nemám informace,“ přiblížila mluvčí.
Aktuálně má pak výpadek tzv. NIA ID, tedy identita občana, přes kterou se do aplikace přihlašuje. „V tuto chvíli má identita občana výpadek. Teď se analyzuje, čím to je,“ dodala mluvčí.
Elektronická varianta občanského průkazu má lepší zabezpečení než plastová kartička, jelikož je jako mnoho jiných aplikací uzamčena, při ztrátě telefonu ji bude možné vypnout na dálku a odpadá obíhání úřadů kvůli vystavení nového průkazu. Kromě ochrany samotného telefonu je aplikace chráněna biometrií a půjde kdykoli jednoduše deaktivovat přes Portál občana a znovu aktivovat na novém telefonu. Aplikace má fungovat on-line i bez připojení telefonu.
Postupně začnou eDoklady akceptovat i další instituce. Od dubna bude aplikaci přijímat policie a od poloviny roku úřady práce nebo finanční úřady. Od příštího roku pak všechny samosprávy nebo Česká pošta. Postupně by mělo být možné do eDokladů přidávat i další doklady.
„Samotné zavedené elektronických dokladů je důležitý milník. Ještě důležitější ale bude navázání dalších služeb na ně, například v oblasti e-commerce nebo ve zdravotnictví. Vláda by proto měla vyvinout co největší úsilí, aby lidé eDoklady začali využívat,“ řekl technický ředitel technologické firmy OR-CZ Jan Kelča.
Zavedení elektronických stejnopisů průkazů před Vánocemi stvrdil prezident Petr Pavel, když podepsal novelu zákona o právu na digitální služby. Před 15 dny zákon vyšel ve sbírce zákonů.