Článek
„Obecně se dá říct, že ten systém zvyšuje bezpečnost, která je zcela zásadní pro provoz takového obrovského, složitého vozidla. Jde o doplňující systém, jenž pomáhá řidičům i řidičkám být nejen ve střehu, ale v případě potřeby dokáže také sám zasáhnout. To znamená, že nejprve vizuálně zabliká, když pozná nějakou kritickou situaci. Pakliže řidič nereaguje na vizuální upozornění, tak přidá zvukové znamení – zapípá. A pokud ani pak řidič či řidička nezareaguje, tak tu situaci sám vyřeší tím, že zabrzdí,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.
V rámci páteční ukázky pro média, co antikolizní systém umí, upozornil, že jde o nejpokročilejší systém, který je v takovém rozsahu v tuzemsku nainstalován. „My jsme jím pokryli celou flotilu vozidel Stadler a v budoucnu jej budou využívat i tramvaje 39T, které nám dodá společnost Škoda,“ poukázal. V současnosti má DPO přes 200 tramvají.
Systém se skládá z radaru a kamer, které jsou na čelní straně tramvají. „Ty mezi sebou komunikují a všechny informace, které získávají z prostoru, systém neustále vyhodnocuje. A v případě, že vyhodnotí nějakou kritickou situaci, tak upozorní řidiče vizuálně, následně akusticky a v případě, že reakce řidiče není adekvátní, tak i sám zasáhne,“ zopakoval Morys.
Za první dva prototypy, které DPO testoval v tramvajích od roku 2021 zaplatila Ostrava bezmála 5 milionů korun. Pořízení systému pro všech 39 tramvají stálo DPO celkem 32 milionů. „Ta investice odpovídá tomu, jakým škodám a následkům na zdraví cestujících i majetku může předejít,“ ujistil generální ředitel a předseda představenstva.