Článek
Dvě gigantické strojní sestavy Finisher by se daly zařadit k největší těžké technice, která pracuje na modernizaci dálnice D1. Slouží k pokládce betonového krytu, který je určený jako nový povrch rekonstruované silnice. V současnosti je mohou řidiči zahlédnout na dvou místech. Pracují na 43. a 104. km 24 hodin denně.
„Finisher tvoří dvouvrstvý betonový kryt. Je to sestava dvou strojů a pracovní lávky. První pokládaná vrstva je asi 22 cm silná. Finální horní betonová vrstva má přibližně 5 cm. Za jednu dvanáctihodinovou směnu zvládne udělat 500 m dálnice,“ uvedl hlavní stavbyvedoucí firmy Strabag Daniel Houštecký.
Technologie není v Česku úplnou novinkou. Poprvé ve větším měřítku byla použita například při výstavbě dálnice D5 na Rozvadov. „Pokud je cementobetonový kryt dobře proveden, má delší životnost než asfaltová směs. Nevyjíždí se koleje do vozovky,“ srovnává typy povrchu Daniel Houštecký.
V úseku 5 mezi Šternovem a Psáři probíhá modernizace pravého jízdního pásu. Doprava ve směru na Brno je od 40,5. km svedena do dvou jízdních pruhů a od necelého 41. km převedena do protisměrného jízdního pásu, kterým je vedena ve dvou zúžených jízdních pruzích až do 49. km. Poté pokračuje bez omezení.
Doprava na dálnici mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem na 112. až 104. km je kvůli výměně povrchu dálnice svedena do jednoho pásu od konce března. Vozy jezdí ve dvou zúžených pruzích v obou směrech. Stavbaři teď v tomto osmikilometrovém úseku dálnice dokončují přípravy na pokládání nového 27 centimetrů silného cementobetonového krytu.
Sjezd směrem na Brno je na 112. km uzavřen od úterního rána. Objízdná trasa povede k exitu na 119. km D1 ve Velkém Beranově. Tam by měli motoristé sjet a vrátit se opačným směrem dálnice ke druhému sjezdu na 112. km u Jihlavy.