Článek
Na skutečnost, že strojvedoucí po projetí návěstidla brzdil a zabránil větší tragédii, poukázal server Zdopravy, který zveřejnil záběry z průmyslové kamery, jež snímala místo srážky.
Na záběrech je vidět brzdící osobní soupravu, která zastavuje a proti níž jede nákladní vlak. I ten měl v okamžiku srážky poměrně nízkou rychlost. To ostatně ve čtvrtek naznačil i generální inspektor DI Jan Kučera. Ten v EXPRESSU Novinek řekl, že rychlost „nebyla příliš velká“, což lze podle něj dokladovat i mírou poškození lokomotiv.
EXPRESS NOVINEK: Srážka vlaků v Pardubicích
Podle serveru zastavil osobní vlak na 160 metrech z rychlosti 60 kilometrů v hodině.
Na místě srážky není v současnosti funkční žádné zabezpečovací zařízení. Staniční uzel prošel rozsáhlou rekonstrukcí a byl otevřen koncem května. Moderní zabezpečovat ETCS, který by měl podobným situacím předcházet, by však měl být spuštěn až na podzim; a jelikož národní liniový zabezpečovač nebyl v rámci stále probíhajících úprav obnoven, jak ve čtvrtek upozornily mj. Hospodářské noviny, jezdí vlaky úsekem na základě návěstidel. Bezpečnost na frekventovaném úseku tak závisí pouze na lidském faktoru.
Příčiny nehody šetří inspektoři Drážní inspekce a policie zahájila vyšetřování pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Zprávu o nehodě hodlá inspekce zveřejnit za několik měsíců.