Článek
„Ta chyba mě mrzí. Ředitel odboru už nepůsobí v roli ředitele odboru. Pokud ti dotyční pochybili, tak já poměrně ostře postupuji v tom, aby se opravdu potkali s trestem,“ prohlásil Kupka v ČT. V jaké výši se finanční postih pro úředníky pohyboval, neupřesnil.
Oním ředitelem odboru liniových staveb a silničního správního úřadu, který v minulosti již chyboval v různých věcech dvakrát - nezvládl tendr na mýtného poradce a pak tendr na poradce pro PPP projekt na dálnici D35, má být Martin Janeček. Ten o místo dle dřívějšího zjištění Seznam Zpráv přijde v rámci tzv. systemizace, na ministerstvu zatím na zkrácený úvazek zůstává. Resort ho nyní vysílá na stáž do Londýna kvůli problematice PPP projektů, v nichž se úředník podle Kupky vyzná. Ministr v neděli odmítl, že by to byla „odměna“.
„Není to stáž za odměnu, to chci třikrát odmítnout. Jeho pochybení není důvod k tomu, abychom ho zatratili a abychom i jako stát o něj přišli, protože těch lidí, kteří PPP projektům rozumí, je opravdu velmi málo. Kdybychom takto ministerstvo dopravy vylidnili, tak to k ničemu dobrému nepovede,“ míní Kupka.
ŘSD slibuje rychlejší stavbu dálnic
Ministr zároveň přiblížil, že už dříve reagoval na výše zmíněné dvě pochybení, kdy odbor následně předal „celou řadu svých agend jiným odborům, protože patřil mezi ty přetížené“.
Při meziresortním připomínkovém řízení vládní výbor kompatibility zjistil, že některé hodnoty pro výpočet sazeb mýta neodpovídají evropské směrnici. Podle webu Seznam Zprávy může zdržení způsobené nutností hodnoty opravit znamenat, že nebude dodržen termín začátku změn od března, který je uveden i v zákoně, a stát nevybere peníze, se kterými už počítá v rozpočtu.
Ministr uvedl, že tabulku jeho úřad opravil a připomínkové řízení se kvůli tomu nebude muset opakovat. „Přepočet je ověřený, třikrát. Obrátili jsme se na další nezávislé odborníky pro překontrolování,“ uvedl Kupka. Změna hodnot podle něj nebude znamenat zásadní zátěž pro provozovatele systému, firmu CzechToll, která už inovovaný mýtný systém ve zkušebním režimu testuje.
Stát loni vybral na elektronickém mýtu od kamionů 14,9 miliardy korun a letos to má být o jednu miliardu více. Od března by navíc měla zdražit i dálniční známka pro osobní automobily.