Článek
„V současné době provádíme zvýšený počet kontrol, které se zaměřují na plnění smluvních závazků u jednotlivých dopravců. Výsledky některých z nich nejsou uspokojivé. Na základě výsledků těchto kontrol se nedá vyloučit, že přistoupíme ke zpřísnění požadavků v nově chystaných smlouvách o veřejných službách,“ potvrdil Právu mluvčí ministerstva Martin Brychta.
Podle něj se pochybení netýkají jen Českých drah, nevyhýbají se žádnému z dopravců.
Němci odmítají nevyhovující vlaky ČD. Podle drah se ale závady nepotvrdily a do Děčína vyšlou specialistu
RegioJetu hrozí pokuta
Jedním z prvních případů, kdy ministerstvo konstatovalo nedodržování smlouvy, je linka společnosti RegioJet na trase Brno–Ostrava–Bohumín, kde docházelo ke zkracování souprav, a tím i k přeplněnosti vozů a k častým zpožděním.
„Nedostatky, které jsme zjistili, budou spojeny se smluvní sankcí. Její výši není možné v tuto chvíli jednoznačně vymezit, protože některé standardy jsou posuzovány na základě kontrolních protokolů a jiné ukazatele se uzavírají za celé období jízdního řádu,“ uvedl Brychta. Jízdní řády se mění jednou ročně, obvykle 15. prosince.
RegioJet nedostatky připustil. „V posledních dnech se bohužel potýkáme se zvýšeným počtem nahodilých závad a s komplikacemi v dodávkách náhradních dílů, což má negativní dopady na disponibilitu našich vozů. Tyto komplikace aktivně řešíme,“ reagoval pro Právo obchodní manažer RegioJetu Michal Ohlídal.
Jančura: Dopravci mají zdražit, ne chodit s nataženou dlaní
Problémy mají i České dráhy (ČD), tentokrát s plněním smlouvy o zajištění regionální dopravy uzavřené s Královéhradeckým krajem. Podle kraje místo slíbených modernizovaných souprav na tratích jezdí staré a menší vagony. Zvažuje proto také uložení smluvní pokuty.
ČD stejně jako RegioJet vysvětlily pochybení zpožďováním oprav.