Článek
ČBÚ už minulý týden označil za hlavní možné příčiny chyby v dokumentaci a nedodržování technologie. Geologické příčiny označil jako méně pravděpodobné.
Podle Metrostavu se do nadloží mohla dostat voda, která skokově změnila jeho vlastnosti. Mohlo se jednat o vodu z neodvodněného parkoviště, mohla přitéct také prostřednictvím barokních opevňovacích staveb nebo jiných nezaznamenaných výkopů.
"Vedení společnosti v tuto chvíli připouští i to, že jedním ze spouštěcích mechanismů havárie mohlo být i případné lidské selhání při dodržování technologického postupu výstavby," uvedl ve zprávě Polák. Podle něj bude třeba prověřit i možnou nepřesnost v projektu, která by byla způsobena nějakou anomálií.
Likvidace havárie by neměla oddálit dokončení
Metrostav se podle Poláka po zajištění místa propadu věnuje zkoumání příčin havárie. Podle jejich interního šetření jsou možné tři zmíněné příčiny i jejich vzájemná kombinace. Vedení společnosti se domnívá, že zjištění příčin závalu by mohl pomoci doplňující geologický průzkum, který Metrostav plánuje pomocí průzkumných štol z prostoru Prašného mostu.
Podle výrobně technického ředitele Metrostavu Ivana Hrdiny by likvidace havárie neměla mít vliv na konečný termín stavby. Metrostav je prý v úseku, který se propadl, v dvouapůlměsíčním předstihu proti plánovanému termínu. Do dokončení ražeb v tomto úseku chybí v severním tunelu 130 metrů a v tunelu jižním 180 metrů.
Tunel se v úseku Brusnice propadl před týdnem, na zahradě ministerstva kultury v Praze 6 tak vznikl kráter. [celá zpráva]