Článek
Už v předchozích týdnech si cestující na lince A mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka všímali nových světelných nápisů za okny soupravy. Tehdy informovali o názvu blížící se stanice, ve které mělo metro za chvíli zastavit. Od tohoto týdne už se místo nich setkávají s barevnými animacemi.
Jde o součást nového zobrazovacího systému. Videa se promítají přímo za okna projíždějícího vlaku metra. A to pomocí stovek LED jednotek, které jsou rovnoměrně sestaveny do řady na stěně tunelu a díky rychlé jízdě soupravy a setrvačnosti lidského oka vytvoří dojem plynulého textu nebo videa.
Cestujícím nyní jízdu zpříjemňují rozpohybované obrazy přírody, zvířat či vesmíru. Metrem proplouvá velryba, prohání se tudy stádo slonů nebo po stěně tunelu putují planety. Brzy se ale romantické obrazy změní na reklamní.
Co to bliká za okny? Nezvyklé světelné nápisy v metru budí rozruch
„Je to další z projektů, kterými se snažíme zvyšovat výnosy z pronájmu majetku DPP,“ potvrzuje generální ředitel DPP Petr Witowski. „Od 1. prosince se tam rozběhnou reklamní kampaně,“ uvádí přesný termín mluvčí podniku Aneta Řehková.
Plochy v metru pronajímá dopravní podnik vysoutěžené společnosti European Digital Industries, která instalovala do tunelu panely a bude je provozovat. Smlouvu na to má do roku 2030, s možností prodloužení o pět let. Výnosy z pronájmu by DPP měly ročně vynést podle jejich odhadů bezmála 20 milionů korun.
„Systém budeme moct případně využívat například pro informování cestujících o provozu, našich akcích nebo produktech,“ dodává Witowski, jak jej dále plánují využít. Reklamní bloky by tak mohly střídat třeba informace o přerušení provozu, pracích na trati či dnech otevřených dveří dopravního podniku a podobně.
LED panely jsou v současnosti nainstalovány pouze na lince A v tunelu mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. V budoucnu se ale objeví i na dalších místech. Ohlasy na nový systém jsou podle mluvčí pozitivní i negativní. „Setkáváme se s různými názory cestujících,“ shrnuje zeširoka.
„Zrovna když se rozjela taková pěkná diskuze o reklamním smogu, tak přijde DPP s takovou bombou. Co bude příště?“ zhodnotil novinku v metru na sociální síti X (dříve Twitter) třeba uživatel Vašek. „Není nad další možnost znepříjemnit pocitově cestování veřejnou dopravou,“ povzdechl si v diskuzi cestujících Josef.
To Pavel zase navrhuje, aby se do tunelů přesunula veškerá reklama, která je teď u eskalátorů a u nástupišť, metro by se tak podle něj alespoň částečně očistilo od reklamního nánosu.
Praha testuje v metru unikátní informační systém
„Sorry, všudypřítomná přehlcenost prostoru reklamou mě netěší, ani trochu. Kdyby se tam promítaly třeba pražské památky, pod kterými metro jede, nebo nějaké umělecké počiny, tak tleskám,“ navrhuje kreativní využití animací uživatel s přezdívkou Masokost.
Někteří z komentujících se zase obávají, že budou animace rušivé, příliš intenzivní a vtíravé a blikáním nepříjemné pro oko.
„Co se týče bezpečnosti, tak to nepředstavuje pro nikoho žádné riziko a systém v žádném případě neovlivňuje nijak ani strojvedoucího, na to jsme kladli speciální důraz,“ říká k tomu mluvčí.
A připomíná, že se jedná o technologii, která už ve velmi obdobné podobě funguje bez problémů i v jiných městech Evropy, například Barceloně, Madridu, Římě nebo Curychu.