Hlavní obsah

Za ohrožení chodce mají dostat řidiči čtyři body

Právo, Jiří Novotný
PRAHA

Expertní tým ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) představil novinky, které chystá v bodovém systému řidičů. Skupina navrhla zavést další bodované přestupky. Za bránění v předjíždění má být šest bodů, za přejíždění z pruhu do pruhu bez blinkru dva body, stejně jako za nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly při jízdě mimo obec.

Článek

Přísněji než dosud bude postihováno také ohrožení chodců na přechodu. Jestliže před chodcem, který se chystá na přechod, řidič nezastaví, dostane čtyři místo nynějších tří bodů.

Ze dvou na tři body se zvýší sankce za jízdu bez bezpečnostního pásu či dětské sedačky. Za neoprávněné užití modrého majáčku budou místo jednoho dokonce čtyři body.

Světla budou bez bodů

Návrhy ovšem neobsahují jen vyšší sankce. Řidičům, kteří opomenou zapnout světla svého vozu, by již v příštím roce neměly hrozit trestné body.

„Jízda ve dne bez světel bude bez bodu. Pokuta ale zůstane, stejně jako jeden bod za nerozsvícená světla při snížené viditelnosti a v noci. Bodově trestat by se dále nemělo neoprávněné užití oranžového majáku, ani porušení zákazu vjezdu,“ informoval o závěrech skupiny, která přehodnocovala bodový systém, mluvčí ministerstva dopravy (MD) Karel Hanzelka.

Experti, které pověřil ministr dopravy Řebíček, připravují velkou novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Bodový systém byl v České republice zaveden 1. července 2006 s cílem podstatně snížit počet mrtvých na silnicích.

K letošnímu 30. dubnu mělo v centrálním registru na svém kontě nějaký bod 556 044 motoristů a 8275 jich po dosažení dvanáctibodové hranice přišlo na rok o řidičský průkaz. Přes tyto sankce počet obětí silničních nehod neklesá. A to je důvod, proč má dojít ke změnám.

Konečné slovo bude mít Řebíček

Beze změn má podle expertů naopak zůstat trestání alkoholu a drog za volantem, překračování povolené rychlosti, i telefonování za jízdy. Přitom právě postih za telefonování považují někteří poslanci za zbytečný a doporučují ho zrušit.

„O tom, co z uvedených návrhů se ale nakonec v návrhu novely objeví a co ne, rozhodne s konečnou platností ministr dopravy,“ upozornil Hanzelka.

Řebíček stále ještě doufá, že předlohu stihne předložit vládě a parlamentu tak, aby změny v bodovém systému i pravidlech silničního provozu mohly začít platit už od 1. ledna 2009.

Poslanci i pro zvýšení rychlostního limitu

Některé změny v zákoně o provozu na pozemních komunikacích chce prosadit i skupina poslanců v čele s Davidem Šeichem a Evou Dundáčkovou (oba ODS).

Ti mimo jiné požadují zrušit bodové postihy za bagatelní přestupky, jako jsou podle nich nerozsvícená světla a telefonování při řízení. Na rozdíl od Řebíčkovy expertní skupiny se poslanci chtějí také zasadit o zvýšení rychlostního limitu na dálnicích ze 130 na 150 kilometrů v hodině.

„Naším zájmem však je, aby návrh novely, jejž chystá ministerstvo dopravy, byl maximálně propojen s naší poslaneckou iniciativou,“ ujistili Šeich a Dundáčková ve společném tiskovém prohlášení.

Související témata:

Výběr článků

Načítám