Hlavní obsah

Za nelegální poplatky u lékařů budou padat pokuty

Lékařům bude hrozit tučná pokuta, pokud budou chtít od pacientů platby za služby, které jim proplácí zdravotní pojišťovna. Ministerstvo zdravotnictví chce porušování trestat až milionovou sankcí. Změnu část advokátů vítá, efekt je ale nejistý. Pokud lidé stížnost nepodají, úřady věc neřeší.

Foto: Envato Elements

Ilustrační foto

Článek

„Samotné provedení legislativních úprav samozřejmě nestačí a je nezbytná správná implementace v praxi,“ reagoval mluvčí resortu Ondřej Jakob.

Ministerstvo věří, že změny v zákoně o zdravotních službách pomohou nežádoucí chování některých lékařů „aspoň omezit, když už ne zcela vymýtit“.

Zákon lékařům explicitně zakáže požadovat od lidí peníze za péči, kterou už jim hradí za pacienta zdravotní pojišťovna. Třeba za registraci nebo vedení v evidenci. Nesmí žádat dodatečnou platbu nad rámec toho, na čem se s pacientem před ošetřením dohodli a zakázáno je také podmínit poskytnutí péče nákupem zboží nebo zaplacením služby, která s tím nijak nesouvisí – ani sponzorským darem.

Kolaps na dohled. Bez platby bokem se k praktikovi nedostanete, říká exministr Němeček

PoliTalk

„Osobně novelizaci v této části zákona vítám,“ řekla Novinkám advokátka specializující se na práva pacientů Barbora Steinlauf.

Pokuty za porušení bude udělovat krajský úřad, který vyřizuje stížnosti pacientů. Jediné, co dosud úředníci mohli, bylo ordinaci sebrat oprávnění k provozu. S ohledem na problémy s dostupností péče se to ale dělo jen zřídka.

Když bude personál v ordinaci tvrdit, že bez zaplacení registračního nebo pravidelného poplatku v řádu stokorun nové pacienty nevezme, hrozí ordinaci až milionová sankce.

Kde není stížnost, není problém

Přestože je novela posunem kupředu, neřeší podstatu problému. Úřady mohou konat, pokud si u nich někdo na neoprávněné platby bude stěžovat. Ostatně to mohou dělat pacienti i dnes. Jak ale dokládají data Všeobecné zdravotnictví pojišťovny, která se stará o šedesát procent obyvatel, dělá to málokdo.

Letos obdrželi 27 stížností na poplatky, hlavně u gynekologů a zubařů. „Typově se jedná o různorodé stížnosti, například o poplatek požadovaný za hrazené služby, poplatek za přijetí do péče a podobně,“ doplnila mluvčí pojišťovny Viktorie Plívová.

Když už se lidé dostanou po dlouhém čekání na vyšetření k vytíženému specialistovi, nechtějí o něj přijít. Několik stovek korun za registraci či pravidelný poplatek za nevyřazení z evidence tak se skřípěním zubů zaplatí.

A stěžovat si většinou nejdou, aby je lékař nevyřadil. Dokud stát a zdravotní pojišťovny nenajdou cestu, jak důsledněji vymáhat po zdravotnických zařízeních dodržování pravidel, lze těžko zásadní změny očekávat.

Objednají se a nepřijdou. Proti neukázněným pacientům brojí lékaři poplatky

Domácí

„Zda něco novelizace přinese v praxi, bude záviset zejména na tom, do jaké míry krajské úřady a pojišťovny budou provádět kontrolu dodržování nových ustanovení a budou poskytovatele postihovat v případě spáchání přestupku,“ míní advokátka Steinlauf.

Považuje ale za lepší, když je v zákoně o co se opřít, což dosud nebylo.

Ministerstvo odmítá, že novela k řešení problému s poplatky nepomůže. Potřeba je podle resortu spolupráce všech dotčených aktérů. Pokud se efekt nedostaví, nebrání se další úpravě zákona.

„Je samozřejmě nezbytná i součinnost ze strany pacientů, kteří by se po zjištění této nežádoucí praxe měli obrátit se svou stížností nejprve na poskytovatele samotného a pak na příslušný krajský úřad,“ uvedl mluvčí Jakob.

Málokdo ovšem ví, co za něj pojišťovna hradí, aby mohl lékaře konfrontovat.

Anketa

Podali jste někdy stížnost na poplatky u lékaře?
Ne, nebyl důvod
30,8 %
Ne, i když jsem o oprávněnosti poplatku měl/měla pochybnosti
64,2 %
Ano
5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 5347 čtenářů.

Přednostní objednání? Protiprávní

Skončit má podle resortu i praxe některých dermatologů, gynekologů, gastroenterologů a dalších specialistů, k nimž se lze objednat jen přes zprostředkovatelské weby a po zaplacení několika stovek až tisíců korun.

Česká lékařská komora tento postup podle dřívějšího vyjádření nepovažuje za problémový, ministerstvo ano.

Zádrhel není v samotné platbě, ale v tom, že ordinace mají smlouvy se zdravotními pojišťovnami, které jim péči v nasmlouvané ordinační době hradí. Do těchto oken pro „pojištěnce“ berou ale platící pacienty a nabízejí jim termín výrazně dříve, než když se k nim člověk pokusí objednat standardně telefonicky a „na pojišťovnu“.

„Jakékoli upřednostňování pacientů připlácejících si za dřívější termín je dle mínění ministerstva zdravotnictví v rozporu s požadavkem na postup lékaře lege artis a s navrženým paragrafem zákona o zdravotních službách,“ uvedl Jakob. „Pořadí pacientů může být určováno pouze na základě zdravotního stavu a naléhavosti poskytnutí zdravotní péče. Samotné objednání a určení termínu vyšetření na základě akutnosti zdravotního stavu je tedy již součástí hrazené zdravotní péče,“ vysvětlil.

Zákon čeká na projednání parlamentem. Do praxe by se mohl propsat od ledna příštího roku.

Tisícovka jen za objednání? Ministerstvo chce dát lékařským specialistům přes prsty

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám