Článek
Tunel měl původně stát 27 miliard, dosud se podle Svobody prostavělo asi 18 miliard a celková cena by se mohla vyšplhat až na 37,1 miliardy korun.
Vedení města chce prověřit, jak kontrola na odboru městského investora fungovala. "Kdyby odbor fungoval dobře, tyto informace (o prodražení stavby) bychom měli dřív," poznamenal primátor.
Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) dodal, že vedení má k dispozici seznam asi 50 položek, u kterých se cena během stavby navýšila. "Neznáme ale detailní důvody navýšení," poznamenal. Proto nyní vedení po odboru městského investora chce, aby každou navýšenou položku zdůvodnil. Podle Svobody se může stát, že každá položka bude dostatečně opodstatněná.
Metrostav: cenu zvýšily nové požadavky Prahy
Metrostav, který tunel staví, navýšení stavebních cen vysvětluje novými požadavky Prahy. Změnilo se například zadání k výstavbě Trojského mostu. Ten měl původně stát asi 400 miliónů korun, změna mostní konstrukce a další nové požadavky cenu zvýšily o 720 miliónů korun.
Tunel Blanka, který je součástí severozápadního úseku městského okruhu, měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy za technologie. Dalších 1,58 miliardy měly podle smluv stát inženýrská a projektová činnost, geologický či archeologický průzkum nebo výkup pozemků.
Podle dokumentu, který pro vedení Prahy zpracoval magistrátní odbor městského investora, mají být nyní stavební práce dražší o pět miliard, technologie si mají vyžádat o více než miliardu korun více a Praha by měla připlatit až půl miliardy i na dalších nákladech. Inflační valorizace má navíc cenu díla zvednout o dalších 3,5 miliardy korun. Celkem by tedy měla Praha zaplatit 37,1 miliardy. O některých navýšeních vědělo už minulé vedení radnice.