Hlavní obsah

Za miliony čeká vláda hvězdy Michelinu

Gastronomický průvodce Michelin najde v Česku 30 zajímavých restaurací mimo Prahu, v každém kraji aspoň jednu, předpokládá ministerstvo pro místní rozvoj ve svém materiálu, který Právo získalo k dispozici. Celkem 27 restaurací by mělo do pěti let obdržet od průvodce nějaké ocenění, pět rovnou michelinskou hvězdičku. Vláda tak chce nalákat hlavně bohaté zahraniční turisty.

Foto: Facebook La Degustation Boheme, ČTK

Michelinskou hvězdu má Radek Kašpárek (vpravo) a restaurace Field a La Degustation Boheme a šéfkuchař Oldřich Sahajdák

Článek

Záměr investovat v následujících pěti letech do gastroprůvodce Michelin přes 51 milionů korun oznámila vláda po váhání minulý týden. Podle očekávání sklidila kritiku opozičních stran ANO a SPD i řady ekonomů. Rozhodnutí se však podle vlády vyplatí.

„V případě, že spolupráce nebude realizována, hrozí Česku ztráta mezinárodní prestiže v oboru gastronomie a gastrocestování a snížení atraktivity pro bonitní mezinárodní klientelu,“ varuje materiál ministerstva pro místní rozvoj (MMR), řízeného Ivanem Bartošem (piráti).

To by podle něj mělo negativní vliv na příjezdy turistů z řad střední, vyšší střední a luxusní klientely, kteří mají největší ekonomický přínos. „Výrazně oslabena bude jakákoli ambice propagovat Česko jako destinaci pro luxury travel, jelikož Michelin je pilířem tohoto druhu cestování,“ dodává MMR.

Materiál zároveň uvádí, co by měla investice do michelinského průvodce do roku 2028 přinést, aby mohl být projekt pokládán za úspěšný. „Bude oceněno minimálně 27 restaurací, minimálně deset ocenění bude uděleno v podnicích mimo Prahu, minimálně pět podniků oceněných hvězdou,“ uvádí.

Kromě hvězd průvodce uděluje také ocenění BIB Gourmand a Michelin Selection.

Už v první fázi analýzy by gastroprůvodce měl vytipovat 30 zajímavých bodů. „V tomto případě by se mělo jednat o konkrétně navštívená místa mimo Prahu, tj. restaurace s nejvyšším kulinářským potenciálem. Výběr bude zahrnovat alespoň jednu restauraci za každý kraj,“ uvádí ministerský dokument.

Za vlastního michelinského průvodce musí Česko nejdřív zaplatit. Otevřený dopis vládě podpořil i Pohlreich

Domácí

Proč si to neplatí restaurace samy?

Ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda navrhl, aby si vstup do michelinského průvodce zaplatili restauratéři sami, například skrz fond či nadaci. To však ministři odmítli. Podle dokumentu, až na jeden případ v Asii, financují průvodce vždy veřejné instituce a národní centrály cestovního ruchu. Nápad odmítla i michelinská restaurace Field nebo prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

„Co se týká plateb, michelinský průvodce je připouští pouze od státních organizací, nikoli od restaurací ani jiných sdružení, ať už profesních, nebo nadací,“ napsala Právu Klára Stadlerová, PR manažerka Fieldu, která si drží hvězdu za rok 2021.

Podle Prouzy by Michelin ztratil hodnověrnost, pokud by se na průvodce restaurace skládaly. Investice se podle něj státu navíc bohatě vyplatí. „Bude to fungovat jako důvod, aby turisté vyjeli mimo hlavní město. V Česku máme mnoho zajímavých konceptů. Restaurace se zavázaly, že udělají vše, aby očekávání naplnily. Celý sektor chápe, že pokud by to skončilo zásadním neúspěchem, tak může zapomenout na jakoukoliv podporu,“ řekl Právu Prouza.

Přispějí i kraje

MMR očekává, že zaplatí 4,3 milionu korun za analýzu a inspekci restaurací. Na marketingovou kampaň za devět milionů ročně v následujících pěti letech půjdou peníze ze státního rozpočtu a z krajů, v návaznosti na výsledky. Materiál počítá i s případnou spoluúčastí gastronomického sektoru.

Gastroprůvodci nejsou ani pro ČR novinkou. Mezi milovníky kvalitní kuchyně je oblíbená Gastromapa Lukáše Hejlíka, který dává tipy na zajímavé restaurace po celé republice. Jen na Facebooku jej sleduje 216 tisíc uživatelů, na Instagramu 188 tisíc lidí. Jeho aplikaci si stáhlo do mobilu přes 100 tisíc uživatelů. „Lidé chtějí dobře jíst, chtějí se odměňovat. Michelin k cestování za restaurací pomůže ještě výrazněji,“ dodal Prouza.

Česko má dvě restaurace oceněné jednou hvězdou, a to v Praze La Degustation Boheme a Field. Jak uvádí materiál MMR, Německo má oproti tomu 315 restaurací oceněných jednou a více hvězdami, Rakousko 17 restaurací, Maďarsko sedm, Slovinsko deset, Polsko jednu a Slovensko žádnou.

Kromě Michelinu existují ještě další mezinárodní gastronomické soutěže: Bocuse d’Or, která se však nezaměřuje na podniky, ale na samotné kuchaře a je známa spíš v odborných kruzích, a Gault & Millau, který je sice uznávaným průvodcem, nikoliv však tak prestižním a známým jako Michelin.

Ocenění má na výkonnost podniku velký vliv. Jedna hvězda zvyšuje podle analýzy MMR obrat o polovinu po první hvězdě, druhá hvězda pomáhá k dalším 20 procentům a třetí k 25 procentům. Podle studie Ernst & Young z roku 2019 asi 84 procent turistů důvěřuje výběru Michelinu a 57 procent je ochotno si kvůli tomu prodloužit pobyt v zemi.

Vláda se rozhodla zaplatit Michelinu desítky milionů

Domácí

Výběr článků

Načítám