Článek
Dopravce argumentuje tím, že možností, jak si lístek či tramvajenku, které na jižní Moravě neřekne nikdo jinak než šalinkarta, je tolik, že už nelze neplatičům využívajícím hromadnou dopravu tolerovat jakékoli výmluvy.
„Žádná služba není zadarmo. Nic není zadarmo. Doprava je skoro zadarmo, takže není důvod, aby si lidé nekupovali jízdenky,“ prohlásil ředitel podniku Miloš Havránek.
Nejvýhodnější je zaplatit hned
Počínaje pondělkem končí také lhůta pěti dnů, kdy bylo ještě možné zaplatit sníženou sazbu. Cestující bez jízdenky nově buď uhradí na místě hotově nebo kartou revizorovi 1000 korun pokuty, anebo zaplatí dodatečně pokutu 1500 plus 25 korun, což je cena základní jízdenky.
Adventní razie v Ostravě si políčila na černé pasažéry
Odhaduje se, že podnik přepraví denně tramvajemi, trolejbusy a autobusy zhruba milion cestujících. Bez lístků jezdí tři procenta z nich. Zhruba 40 procent cestujících přistižených revizory při jízdě načerno platí pokutu ihned kartou.
Doprava je skoro zadarmo, takže není důvod, aby si lidé nekupovali jízdenky
„Zkušení při svém odhalení mlčí a prostě zaplatí, méně zkušení se vymlouvají, že zapomněli,“ uvedl pro Právo Vít Prýgl z vedení podniku. Firma má nyní tým 34 revizorů, který chce ještě o dva až tři rozšířit, aby jim pasažérů bez jízdenky unikalo co nejmíň.
Časy, kdy si někteří vymýšleli neuvěřitelné historky o tom, proč jedou bez lístku, prý již skončily. Jen ojediněle se kontroloři ještě setkávají s „hasiči spěchajícími k požáru“.
Mění se také podmínky pro ty, kteří předplatní jízdenku mají, ale zapomenou si platební kartu či chytrý telefon. Dosud mohli do pěti dnů zaplatit 50 korun na doplatkové pokladně nebo na webu přes Brno ID. „Nyní se lhůta prodlužuje na deset dnů. Padesátikoruna zůstává při platbě přes Brno ID, na doplatkové pokladně se sazba zvyšuje na 100 korun,“ řekl Prýgl.
Stejná pokuta i v celém kraji
Loni revizoři přistihli ve vozidlech brněnské městské dopravy 34 401 neplatičů. Nejčastěji jízdu načerno riskují mladí lidé ve věku od 18 do 26 let, kteří tvoří 26 procent černých pasažérů, a pak lidé ve věku 30 až 40 let, jichž je celkem 21 procent. V letošním prvním čtvrtletí bylo přistiženo bez jízdenky 10 000 cestujících. Nárůst neplatičů je podle dopraváků způsobený zvýšením počtu revizorů.
Zdražení na tisícovku bude platit nejen v Brně, ale na celé jižní Moravě ve všech vozidlech integrovaného dopravního systému (IDS). Největší potíže s neplatiči jsou ale v moravské metropoli, kde jsou přitom podmínky pro zakoupení jízdenky nejpohodlnější.