Hlavní obsah

Za britská tornáda by se neplatil pronájem

Novinky, ČTK, Kamil Houska
PRAHA

Ministr obrany Jaroslav Tvrdík zvažuje čtyři alternativy ohledně ochrany vzdušného prostoru země: vlastní stíhačky nepořizovat, zajistit ochranu pomocí členství v NATO, pořídit nové stíhačky ve veřejné soutěži nebo zajistit ochranu země staršími britskými stíhačkami Tornado, za jejichž pronájem by se neplatilo, a pak je nahradit 24 novými stroji.

Foto: Ondřej Kořínek

Ilustrační foto

Článek

Vláda se má rozhodnout do 30. června. Tvrdík dnes novinářům řekl, že preferuje zajištění ochrany "národními prostředky". Uvedl, že do června, kdy navštíví Británii, vládě předloží dvě ze čtyř variant. O všech chce ještě jednat napříč politickým spektrem.

O možnosti využít starších stíhaček Tornado v pátek jednal se svým britským kolegou Geoffem Hoonem. Stíhačky by měly nahradit dosluhující ruské stroje MiG-21. Podle Tvrdíka nyní česká strana zpracovává k této věci materiál, který pošle do Británie.

"My budeme reagovat na české požadavky," řekl Hoon.

Za pronájem tornád Britové nepožadují platit

Ministerstvo obrany v současné době analyzuje, na kolik by ho přišlo pořízení 14 starších stíhaček tornádo F-3 z Velké Británie.

"Cena za letadla by byla symbolická nebo nulová," řekl Právu Tvrdík, jenž tento týden v Praze jednal s britským protějškem Geoffem Hoonem. Zda je projekt efektivní, se ale podle něj projeví až po vypracování studie. "Po vyčíslení všech nákladů se může ukázat, že jde o řešení drahé. Je třeba počkat," prohlásil ministr Tvrdík.

ČR podle něj například potřebuje vědět, že nebude nutné po roce provozu na letounech dělat generální opravu. Také se zajímá, jestli se vyplatí tornádům uzpůsobit infrastrukturu letišť, když využitelnost strojů bude pět nebo devět let. "Musí se popsat konkrétní letouny, spotřeba pohonných hmot, na kolik přijde logistika, kolik bude stát výcvik," dodal.

Tornáda bez výběrového řízení

Jak už Právo informovalo, pokud obrana a následně vláda nabídku Británie přijme, stroje získá české armádní letectvo na základě mezivládní dohody a nebude nutné vypisovat výběrové řízení.

První britská stíhačka by mohla do ČR přijít někdy v roce 2006. Životnost olétaných tornád má být do roku 2014. Česko by tak získalo čas rozhodnout o tom, zda do budoucna přece jen nakoupí nové stíhačky, nebo nikoliv.

Tvrdík zvažuje kromě tornád ještě tři alternativy: vlastní stíhačky vůbec nepořizovat, zajistit ochranu pomocí členství v Severoatlantické alianci či pořídit nové stíhačky ve veřejné soutěži. Převzetí vyřazovaných tornád se jeví jako nejpravděpodobnější.

Jiné možnosti náhrady za migy

Migy doslouží v roce 2005. Britská varianta podle dostupných informací počítá s deseti až čtrnácti Tornády. Pokud by se Praha a Londýn nedohodly, v tom případě by podle Tvrdíka byla podobná možnost s Američany. V minulosti se hovořilo o stíhačkách F-16.

Tvrdík později doplnil, že varianta zajištění ochrany v rámci NATO je spíše nepravděpodobná, protože aliance zřejmě odpoví negativně na český dotaz, zda NATO může zajistit i nevojenskou ochranu ČR.

Tvrdík také oznámil, že počínaje dneškem do červnového rozhodnutí vlády nechce ministerstvo obrany o procesu vybírání ochrany vzdušného prostoru informovat veřejnost. Tvrdík hledá řešení poté, co Senát odmítl nákup britsko-švédských gripenů.

Výběr článků

Načítám