Článek
Rekonstrukce přinese novou podobu důležitého pražského prostranství, do jeho horní části se zároveň vrátí tramvajová trať a vzniknou dva páry nových zastávek – jeden v blízkosti sochy sv. Václava a druhý před křížením s Vodičkovou a Jindřišskou při pohledu od Muzea. Fungovat by měly začít na začátku léta 2027.
„Od 29. června, kdy začala výluka tramvajové trati od ulice Palackého až do ústí ulice Jindřišská, bylo realizováno vložení kolejové konstrukce pro odbočení směrem k Muzeu pro novou trať. V dnešní době stavíme nové stožáry a připravujeme montáž trolejového vedení,“ popsal práce Martin Kykal, stavbyvedoucí ze společnosti Eurovia, která se stavební akce chopila.
Zmiňovaný úsek dostal také nové koleje a dlažbu. „Akce byla ve Vodičkově ulici ‚rozpůlená‘ kvůli dopravě, aby zásobování mohlo obsluhovat celou ulici a pasáže,“ doplnil Kykal.
Jak cestovat přes Václavské náměstí? Odstartovala tříletá rekonstrukce
Při pracích narazili dělníci na překvapení – pozůstatky bývalé tramvajové tratě.
„Byl to malý úsek ostrůvku, který dělil spodní a vrchní část Václavského náměstí mezi tramvají a vozovkou. Výškově stará trať pravděpodobně nepřekážela a díky tomu tam bývalí kolegové zanechali staré koleje a my jsme je odkryli, demontovali a odevzdali dopravnímu podniku,“ přiblížil stavbyvedoucí.
Stavba v prostřední části náměstí by měla skončit už ke konci tohoto měsíce. „Od soboty 28. září od ranního výjezdu bychom opět měli jezdit tramvajemi přes Václavské náměstí,“ informoval vedoucí komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík.
Retenční nádrž i zesílený strop metra
Rušno je i o kousek dál. Uprostřed náměstí v úrovni hotelu Evropa hloubí stroje stavební jámu pro novou retenční nádrž na dešťovou vodu. „Bude sbírat veškeré srážkové vody z horní poloviny Václavského náměstí a bude sloužit k zalévání stromů a veškeré zeleně, která tu bude,“ vysvětlil Kykal.
Také v těchto místech se našel pozůstatek dob minulých – trubky potrubní pošty, které teď stavbaři přerušili a zaslepili. Až bude nádrž hotová, uvedou je do původního stavu. Dva zdejší vchody do metra ustoupí novým kolejím, jeden se využije jako vstup do technické místnosti nádrže.
Třetí stavební lokací je plocha mezi magistrálou a sochou s. Václava. „Tady realizujeme zesílení stropní desky stanice Muzeum,“ uvedl stavbyvedoucí. Kolemjdoucí tak v těchto dnech můžou vidět očištěnou stropní desku na původní beton a přípravy na betonáž.
„Zátěž stropní desky bude kvůli budoucímu tramvajovému provozu daleko větší, takže bylo navrženo zesílení tak, aby stanice staticky vyhověla,“ vysvětlil Kykal.
Na přilehlé magistrále je provoz ze tří pruhů aktuálně sveden do dvou a na náměstí se vjíždí i vyjíždí pouze na straně u křižovatky s Mezibranskou ulicí.
I tady zmizí výstupy z metra – konkrétně ty, které se nacházejí po stranách sochy sv. Václava. „Je to z toho důvodu, že přesně v těch místech budou vedené koleje, a naopak vznikne rozšířený, zvětšený výstup z vestibulu, který je u Domu Potravin,“ vysvětluje Šabík. V něm se počítá i s novým informačním centrem.
Tři roky práce
V horní části Václavského náměstí vznikne asi 550 metrů dlouhá trať, která propojí současnou trasu v Jindřišské a Vodičkově s tratí mezi budovami Národního muzea, kde jsou koleje od roku 2018.
Na první etapu příští rok naváže další investiční akce, tramvajová trať nazvaná Muzeum, jež spojí Václavské náměstí s Vinohradskou a Škrétovou ulicí. Dopravní podnik na ni hledá zhotovitele. Náklady dosáhnou na 1,2 miliardy korun, pomoci s nimi má Evropská unie.
Celá investiční akce je plánovaná na tři roky. „Trvá to tak dlouho, protože v každé fázi zachováváme dopravní obslužnost pro zásobování, pro obyvatele, pro popeláře a také provoz na magistrále. Zhotovitel se posouvá s tou stavbou po jednotlivých etapách. Kdybychom si mohli dovolit zavřít Václavské náměstí a magistrálu, tak by stavba trvala výrazně kratší dobu,“ vysvětluje Šabík.