Článek
Vznik legendární škodovky ale zdaleka není jediným významným počinem Petra Hrdličky. „V oboru jsem byl strašně dlouho, do automobilky jsem nastoupil jako učeň v roce 1948. Za tu dobu se toho narodilo hodně,“ řekl Právu konstruktér.
„Favorit byl asi to nejznámější, co za mnou je, ale hodně si považuju i toho, že jsem v Ústavu pro výzkum motorových vozidel založil výpočetní středisko, jedno z nejmodernějších, které tehdy bylo. Vyhodnocovali jsme tam například letové zkoušky letounu Albatros, toho jsem si taky vážil,“ dodal.
Devadesátiletá rodinná tradice
Jméno jeho rodu je s automobilkou spjato přes devadesát let. Jeho otec Karel Hrdlička tam nastoupil v roce 1928, o dva roky později se stal ředitelem mladoboleslavského závodu. Po něm převzal štafetu Petr Hrdlička, který se vedle favorita podepsal i pod další modely a projekty.
„Vyvinuli jsme pětistupňovou převodovku, nového Rapida 136, novou zadní nápravu pro Tatru 815,“ jmenoval namátkou další projekty z ústavu i z automobilky. Petr Hrdlička se v oboru pohyboval 65 let a před pár dny se zúčastnil i oslavy 120 let výroby motorů ve Škodě Auto. Vývoj agregátů a podvozků přitom v současnosti vede jeho syn Martin.
„Můj otec je považován za otce favorita, tak to je favorit můj bratr,“ říkal v nadsázce Martin Hrdlička, patřičně pyšný na dílo svého otce.
Vedoucí vývoje vozu Favorit Petr Hrdlička podle Kroniky Škody Auto o tomto modelu v roce 1987 uvedl: „Jestliže bychom si všechno nechali dělat v zahraničí a koupili jsme na toto auto licenci, tak by ona licence stála podstatně více než miliardu devizových korun. My jsme celý automobil i se zahraniční pomocí vyvinuli za 210 milionů korun.“
Na novém voze bylo podle Petra Hrdličky přihlášeno 42 československých vynálezů.