Článek
Mezinárodní otevřenou architektonickou soutěž vyhlásil v květnu letošního roku Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), jejím organizátorem bylo CCEA MOBA studio.
Se svými referencemi se do ní přihlásilo 23 zájemců z devíti evropských zemí, z nichž porota vybrala pět týmů, jejichž úkolem bylo vypracovat architektonické návrhy všech tří stanic a pěti podpěr s ohledem na umístění budoucí lanovky a její okolí či přírodní reliéf.
Most zvažuje lanovku od jezera na hrad Hněvín
Porota soutěže u vítězného návrhu ocenila jeho celistvost, kontextuální přístup a zohlednění okolních podmínek, a to jak přírodních, tak městských.
„Již za několik let se budeme moci svézt tímto elegantním dopravním prostředkem, do kterého bude možné nastoupit ve třech stanicích. Na obou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení a v případě mezistanice Troja půjde o stavbu umístěnou do krásného prostoru v blízkosti Vltavy a budoucího nového vstupu do Zoo Praha,“ ocenil Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Lanová dráha propojuje pražské čtvrti Dejvice, Troju a Bohnice, překlenuje Vltavu a prochází jedním z nejvýznamnějších přírodních prvků Prahy – Trojskou kotlinou. Návrh jemně vstupuje do tohoto fascinujícího prostředí kompaktně navrženými stanicemi, jejichž střechy se průběžně proměňují a reagují na bezprostřední okolí, a také návrhem jednoduchých pylonů, které v rámci jedné formy elegantně integrují veškerou potřebnou technickou infrastrukturu,“ přiblížili autoři svůj vítězný návrh.
Lanovka má svézt až 2300 osob za hodinu.
Nejdelší francouzská lanovka? Nevznikne v Alpách, ale v Paříži
Mluvčí DPP Aneta Řehková Novinkám řekla, že výstavba by neměla komplikovat dopravu v Praze. Předběžné odhady nákladů jsou necelé dvě miliardy korun. „Ale je to hrubý odhad ze studie proveditelnosti bez znalosti detailu technologie a architektury budov a pylonů. Částka se bude zpřesňovat,“ dodala.