Hlavní obsah

Z cestujících se stali detektivové i štvanci

Změny v zajištění železniční dopravy ze strany některých krajů, rušení pokladen na stanicích a zastávkách a současná nekoordinace jednotlivých kroků spolu s neexistencí systému jednotné jízdenky udělaly z cestujících vlakem koncem roku štvance či detektivy, zjišťující, co vlastně k cestě potřebují.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Například Jihomoravský kraj změnil systém organizace dopravy a ve svých vlacích neuznává jízdenky Českých drah, Zlínský kraj zase na nemalé části linek vyměnil dopravce.

Kromě již dříve neobsazených zastávek, tedy míst bez prodeje jízdenek, z rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty krátce před změnou jízdního řádu přibyla další místa bez prodeje lístků. Jen v Jihomoravském kraji skončilo třicet pokladen. Lidé v těchto místech, pokud jsou na trase linek S2 a S3 (Blansko–Křenovice a Tišnov–Břeclav), se tak při příjezdu vlaku musí dívat po voze se zeleným pruhem. Pokud se usadí jinam (a nejsou náhodou maminkou s kočárkem či invalidou), stávají se pro průvodčího černým pasažérem.

Místo jedné jízdenky musí být tři

„Báli jsme se problémů s uznáváním jízdenek, nově totiž jízdenky ČD neplatí v osobních a spěšných vlacích. Takže v případě, kdy by měl třeba railjet 79 s odjezdem z Brna v 15.21 hodinu zpoždění, byla by mi jízdenka ČD k ničemu. Na následný spěšný vlak bych si musela koupit krajskou. Naštěstí vlak s odjezdem v 15.36 hodin převedli ze spěšných vlaků mezi rychlíky a tam mi jízdenka ČD platí,“ řekla studentka z Břeclavi.

Vlaky zrychlily za třicet let o třetinu

17. listopad

Cestující si na novinku pomalu zvykají, byť v platnost změna vstupuje prvním lednem příštího roku. V osobních a spěšných vlacích na cestách po Jihomoravském kraji pak bude muset mít cestující jízdenku Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK).

Při cestě třeba z Valtic do Prahy se situace nemění. Cestující si koupí jízdenku ČD, která mu v tomto případě platí i z Valtic do Břeclavi a následně i ve vlaku Břeclav– Praha. Pokud jede s jiným dopravcem, třeba Regiojetem, potřebuje z Valtic do Břeclavi jízdenku IDS, následně pak lístek soukromého dopravce. Ale třeba ze Zastávky u Brna potřebuje do Opavy jízdenky tři. S lístkem IDS JMK přijede ze Zastávky do Brna. Dál do Ostravy-Svinova pak potřebuje cestovní doklad Regiojetu a na poslední část cesty do Opavy zase jízdenku ČD.

Podstatnou část osobních vlaků ve Zlínském kraji nově zajišťuje společnost Arriva. A nástup do provozu se jí nevyvedl.

„Dnes jedu na zastupitelstvo z Hrachovce do Zlína vlakem. Jízdenka stála 117 Kč. S přirážkou za prodej ve vlaku. U pokladny osm lidí. Nechtěl jsem riskovat, že mi to ujede, a na internetu lístek nekoupíš,“ komentoval pondělní jízdu zastupitel Zlínského kraje Tomáš Pajonk (Svobodní).

„Zmínil jsem, že koupit lístek u jediné ráno otevřené pokladny nebylo snadné, a po průvodčí mi přišla i revizorka vysvětlit, že mám chodit dříve. Tradice, že instituce má vždycky pravdu, tak zůstala neporušena,“ uzavřel svoji zkušenost s úsměvem Pajonk.

Dopravců na železnici přibývá, tratě jsou přetížené

Ekonomika

Někdo nedojel, jiný jel Mrazíkem

Kdyby vyjížděl už z Horní Lidče, setkal by se s nápisem na pokladně firmy, že z technických důvodů jízdenky neprodávají. I tak ale krajský zastupitel dopadl ještě dobře. Desítky vlaků měly zpoždění, některé vůbec nevyjely. Kdo měl namířeno z Nitry do Prahy vlakem Arrivy, vyšel zcela naprázdno. Spoj byl nahrazen autobusovou dopravou, cestující z Otrokovic, Přerova, Olomouce a Pardubic soukromý dopravce rovnou odkázal na cestu vlakem s konkurenčními Českými drahami.

I v dalších krajích měla Arriva problémy. Pro plánované pravidelné vlaky si musela půjčit lokomotivy a soupravy od dalších firem. Doplatili na to cestující do Tanvaldu.

Tam mířila lokomotiva společnosti Transport Line Cargo, věnující se jinak nákladní dopravě. Táhla lehátkové vozy dnes již historické soupravy společnosti JUMA a netopila. Zpáteční vlak z Tanvaldu do Prahy tak železniční nadšenci hned přejmenovali na „Mrazík“. Příčinou zimy – podle cestujících byly ve vlaku tři stupně nad nulou – byl nefunkční topný generátor lokomotivy. V nákladní dopravě jej vlastník nepotřebuje, a tak nejspíše zanedbal údržbu.

Výběr článků

Načítám