Článek
Slavnostní otevření je naplánované na 19. února 2021, je kolem toho ale ještě pár otazníků. Jednak zbývá sehnat ještě poměrně dost peněz a také do plánů může zasáhnout koronavirus.
„Odvážné to je, ale odvážným snad štěstí přeje,“ řekl Novinkám ředitel nového Vzletu a divadelní producent divadla Vosto5 Petr Prokop.
Termín otevření se může posunout v závislosti na epidemiologické situaci. „Nevíme, kdy epidemie skončí, jaká budou opatření na jaře,” poznamenal Prokop.
Projekt vzniká ve spolupráci s Kinem Pilotů a s barokním orchestrem Collegium 1704, které do Vzletu plánuje přesunout část svého programu včetně veřejných zkoušek.
Centrum by mělo sloužit hlavně obyvatelům Vršovic, nemělo by však mít jen lokální rozměr. Vedle vlastní tvorby by tu měly být k vidění i projekty vytvořené ve spolupráci s dalšími českými či zahraničními umělci.
„Téměř veškeré významnější kulturní dění v Praze je vázáno na oblast turistické zóny středu města, a obrovský historický potenciál širšího centra, natož městských periferií, zůstává zcela nevyužit,“ podotkl zakladatel Collegia 1704 Václav Luks, který s hudební producentkou Veronikou Hyksovou povede hudební sekci Vzletu.
Podle provozovatele Kina Pilotů Jana Macoly, který bude mít na starosti přednášky a vzdělávací program, pomůže projekt nového kulturního centra posílit statut Vršovic jako jednoho z pražských center nezávislé kultury. Divadelní sekci budou mít na starosti režisér a scénárista Jiří Havelka a dramaturgyně Marta Ljubková.
Rozhodnuto už je o prvním divadelním představení v novém Vzletu. „Plánujeme následující týden po otevření obnovit kultovní představení Dechovka, které mělo derniéru před dvěma lety,“ uvedl Prokop s tím, že předprodeje vstupenek by měly začít hned po skončení crowdfundingové kampaně.
Kampaň probíhá na platformě Donio od 12. listopadu do 15. prosince. Z cílové částky 1,2 milionů se zatím povedlo vybrat přes 700 tisíc korun.
„Chybí dodělat interiér. Chybí štěstí, aby epidemiologická situace umožnila lidem se znovu scházet a chodit za kulturou. A chybí sehnat peníze. Financování máme rozložené do několika stran, ale chtěli jsme poprosit fanoušky a diváky o přispění na technické vybavení, které tady žádné není, a vybavení kavárny, která tady bude celodenně otevřená,“ uvedl ke kampani Prokop.