Článek
„Vyvolávají cíleně strach – v tom je to nechutné. Navíc posílené vizuálem,“ komentoval pro Novinky kampaň SPD politolog Otto Eibl z Masarykovy univerzity v Brně. Podle něj je kampaň otevřeně xenofobní a primitivní.
„Věcně nedává žádný smysl, jen v ohrožených skupinách vyvolává znepokojení a strach,“ uvedl s tím, že SPD a jí podobní opakovaně potvrzují, že jsou nezodpovědní. „A že patří na okraj politického spektra,“ dodal.
Tonoucí SPD přitvrdila. Straší africkými „chirurgy“ se zkrvavenými noži
Na rozdíl od běžné reklamy na zboží, která rasistická či xenofobní být ze zákona nesmí, v té politické není nikdo, kdo by hranici korektnosti hlídal. „Klíčová je svoboda slova. Kdyby někdo reguloval obsah kampaní, mohlo by se to zvrtnout, kdyby úřad ovládal nedemokrat,“ uvedl Eibl.
Obdobně mluví i expertka na marketing a strategickou komunikaci Denisa Hejlová z Karlovy univerzity v Praze. „Voličům SPD se to bude líbit,“ konstatovala. Vedle toho připomíná, že většina případů, které měly kvůli obsahu soudní dohru, byly uznány za přípustné.
Odpovídá výsledkům posledních sociologických výzkumů. Právě migrace z afrických a islámských zemí je téma, na kterém se láme postoj Čechů k Evropské unii.
Z marketingového hlediska pak podle ní nastavilo SPD svou kampaň dobře. „Odpovídá výsledkům posledních sociologických výzkumů. Právě migrace z afrických a islámských zemí je téma, na kterém se láme postoj Čechů k Evropské unii,“ řekla Novinkám.
Za stejně silné téma směrem k voličům považuje Hejlová další z vizuál z dílny SPD – ten, na kterém je vyobrazený hamburger s červy a bojuje proti Green Dealu.
„Po migraci jsou Češi skeptičtí i ke Green Dealu. Je to obava, která má relevantní základ. Evropská unie například v minulosti nejprve masivně prosazovala, pak zase zakazovala přimíchávání biopaliv do pohonných hmot a spotřebitelé neměli možnost volby. Podpora těchto biosložek, včetně palmového oleje a řepky, navíc zdevastovala krajinu či pralesy v různých státech,“ uvedla příklad a dodala: „Češi jsou proto na direktivní příkazy z EU citliví ne proto, že by byli kverulanti, ale proto, že si je chtějí sami promyslet a rozhodnout.“
Tak tohle už je moc. 🐛„Budete jíst hmyz a bude se vám to líbit,“ tvrdí nám globalistické elity. Ty chtějí, aby kvůli „globálnímu oteplování“ běžní lidé v Evropě zchudli a přestali jíst maso. Green Deal v následujících dekádách znamená energetickou chudobu, nedostatek a zimu pro… pic.twitter.com/NMBrvBWTOe
— Tomio Okamura (@tomio_cz) August 3, 2024
Kvůli migrantům se momentálně soudí Piráti s Andrejem Babišem. Předseda hnutí ANO totiž před sněmovními volbami 2021 nařkl politické protivníky, že je chtějí nastěhovat k lidem do bytů a chat.
Mez pravdivosti politické kampaně se řešila i v případě, když Andrej Babiš v prezidentské kampani tvrdil, že on nezavleče Česko do války. „Jsem diplomat. Ne voják.“ Vymezoval se vůči Petru Pavlovi. Pavel nicméně žádnou válku nikomu vyhlašovat nechtěl.
Jak je to s „povinným“ přimícháváním hmyzu do potravin? Tématu se věnoval čtvrtý díl Řetězáku.
Strašení hmyzem. Podívali jsme se na jeden z nejrozšířenějších řetězáků současnosti
Nejznámější „podpásovkou“ ve volební kampani bylo zveřejnění nepravdivého inzerátu v Blesku při druhém kole prezidentských voleb v roce 2013. Lidé s vazbami na Miloše Zemana v něm diskreditovali protivníka Karla Schwarzenberga překroucenými a lživými výroky směrem k sudetským Němcům.
Soudním trestem pak skončil případ televizního spotu Národní strany, který v roce 2009 hlásal „konečné řešení cikánské otázky“. Česká televize po jediném odvysílání spot stáhla, jeho autoři pak za hanobení rasy a národa a podněcování k nenávisti dostali podmínku.