Hlavní obsah

Vyvolávají strach a v tom je to nechutné, říká politolog o letní kampani SPD

Strana Svoboda a přímá demokracie (SPD) v čele s Tomiem Okamurou spustila svou letní kampaň, kterou se snaží přilákat zpět voliče. Vsadila na strach z Evropské unie a migrantů. Svého fiktivního migranta dokonce na plakátu vyzbrojila zkrvaveným nožem.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Tomio Okamura na celorepublikovém sjezdu SPD 13. dubna 2024

Článek

„Vyvolávají cíleně strach – v tom je to nechutné. Navíc posílené vizuálem,“ komentoval pro Novinky kampaň SPD politolog Otto Eibl z Masarykovy univerzity v Brně. Podle něj je kampaň otevřeně xenofobní a primitivní.

„Věcně nedává žádný smysl, jen v ohrožených skupinách vyvolává znepokojení a strach,“ uvedl s tím, že SPD a jí podobní opakovaně potvrzují, že jsou nezodpovědní. „A že patří na okraj politického spektra,“ dodal.

Na rozdíl od běžné reklamy na zboží, která rasistická či xenofobní být ze zákona nesmí, v té politické není nikdo, kdo by hranici korektnosti hlídal. „Klíčová je svoboda slova. Kdyby někdo reguloval obsah kampaní, mohlo by se to zvrtnout, kdyby úřad ovládal nedemokrat,“ uvedl Eibl.

Foto: SPD

Kampaň SPD

Obdobně mluví i expertka na marketing a strategickou komunikaci Denisa Hejlová z Karlovy univerzity v Praze. „Voličům SPD se to bude líbit,“ konstatovala. Vedle toho připomíná, že většina případů, které měly kvůli obsahu soudní dohru, byly uznány za přípustné.

Odpovídá výsledkům posledních sociologických výzkumů. Právě migrace z afrických a islámských zemí je téma, na kterém se láme postoj Čechů k Evropské unii.
Denisa Hejlová, Fakulta sociálních věd UK v Praze

Z marketingového hlediska pak podle ní nastavilo SPD svou kampaň dobře. „Odpovídá výsledkům posledních sociologických výzkumů. Právě migrace z afrických a islámských zemí je téma, na kterém se láme postoj Čechů k Evropské unii,“ řekla Novinkám.

Za stejně silné téma směrem k voličům považuje Hejlová další z vizuál z dílny SPD – ten, na kterém je vyobrazený hamburger s červy a bojuje proti Green Dealu.

„Po migraci jsou Češi skeptičtí i ke Green Dealu. Je to obava, která má relevantní základ. Evropská unie například v minulosti nejprve masivně prosazovala, pak zase zakazovala přimíchávání biopaliv do pohonných hmot a spotřebitelé neměli možnost volby. Podpora těchto biosložek, včetně palmového oleje a řepky, navíc zdevastovala krajinu či pralesy v různých státech,“ uvedla příklad a dodala: „Češi jsou proto na direktivní příkazy z EU citliví ne proto, že by byli kverulanti, ale proto, že si je chtějí sami promyslet a rozhodnout.“

Kvůli migrantům se momentálně soudí Piráti s Andrejem Babišem. Předseda hnutí ANO totiž před sněmovními volbami 2021 nařkl politické protivníky, že je chtějí nastěhovat k lidem do bytů a chat.

Mez pravdivosti politické kampaně se řešila i v případě, když Andrej Babiš v prezidentské kampani tvrdil, že on nezavleče Česko do války. „Jsem diplomat. Ne voják.“ Vymezoval se vůči Petru Pavlovi. Pavel nicméně žádnou válku nikomu vyhlašovat nechtěl.

Jak je to s „povinným“ přimícháváním hmyzu do potravin? Tématu se věnoval čtvrtý díl Řetězáku.

Řetězák: Hmyzí diktatura nám nehrozí (4. díl)Video: Novinky

Nejznámější „podpásovkou“ ve volební kampani bylo zveřejnění nepravdivého inzerátu v Blesku při druhém kole prezidentských voleb v roce 2013. Lidé s vazbami na Miloše Zemana v něm diskreditovali protivníka Karla Schwarzenberga překroucenými a lživými výroky směrem k sudetským Němcům.

Soudním trestem pak skončil případ televizního spotu Národní strany, který v roce 2009 hlásal „konečné řešení cikánské otázky“. Česká televize po jediném odvysílání spot stáhla, jeho autoři pak za hanobení rasy a národa a podněcování k nenávisti dostali podmínku.

Související články

Výběr článků

Načítám