Článek
Zákon chce Kupka předložit příští rok na jaře, účinný by měl být od roku 2025, řekl v neděli v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Ministr zdůraznil, že přeměna centra na inspekci nepřinese státu nové náklady, protože nebude znamenat nabírání nových státních zaměstnanců.
Centrum má nyní podle Kupky nedostatečné pravomoci. Při jeho kontrolách musí asistovat policie, a pokud musí policisté odjet k neodkladné události, nemůžou pracovníci centra v započaté kontrole pokračovat.
Nová inspekce by podle Kupky mohla důsledněji postihovat přetížené kamiony na českých dálnicích i další problémy v dopravě. Ministr zdůraznil, že návrh podporují i čeští nákladní dopravci, podle něj změna zajistí shodné podmínky pro ně i pro ty zahraniční.
Na D1 začne platit velký zákaz předjíždění kamionů
Bývalý ministr dopravy a místopředseda ANO Karel Havlíček řekl, že opoziční hnutí v zásadě návrh podporuje. Zdůraznil ale, že je třeba ve větší míře zapojit vysokorychlostní váhy na dálnicích ke kontrole přetížených kamionů.
Podle Kupky je nutná kombinace obou opatření, tedy větší rozšíření vysokorychlostních vah i vytvoření nové inspekce s většími pravomocemi. Do konce příštího roku podle něj bude v provozu na českých dálnicích 13 těchto vah, v současnosti jich je šest.
Za první pololetí letošního roku zvážila policie v ČR dohromady 8391 nákladních aut, přetížených jich bylo 2744, tedy každé třetí. Loni za první pololetí zvážili policisté 10 752 automobilů, přetížených bylo 2526 z nich.
Meziročně ubylo kontrol, vzrostl však počet přetížených vozidel, vyplývá z policejních dat. Zákon o pozemních komunikacích umožňuje přetíženým kamionům uložit pokutu 9000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy.