Článek
„Aktuálně provádíme hloubení dvojice šachet, jak výtahovou šachtu, tak těžní šachtu,“ popsal Novinkám hlavní stavbyvedoucí Radek Kozubík. Těžní šachtu využívají stavbaři pro přípravu přestupové chodby. Bude nezbytné odsud vytěžit více než 3000 kubíků rostlé horniny, s výtahovou šachtou by to bylo velmi složité,“ dodal.
Kvůli bezpečnostním a kapacitním důvodům nebudou totiž plánované dva výtahy mířit přímo do stanice metra, ale budou rozděleny přestupovou chodbou.
Plánovaná výstavba čtyř výtahů tak Dopravní podnik Praha vyjde na 240 milionů korun, na stavbě bezbariérového přístupu spolupracuje s firmou Hochtief.
Vybudování výtahů zpomaluje také hloubka metra, stanice se nachází 40 metrů pod povrchem. Výtahy nebudou umístěné přímo na Karlově náměstí, ale v boční Václavské ulici. „Výtahy z úrovně Václavské mají zdvih 33 metrů, těmi se veřejnost dostane do přestupní chodby mezi výtahy je vzdálenost cca 64 metrů a následně druhými výtahy se veřejnost dostane do úrovně nástupiště,“ uvedl vedoucí projektu Dušan Matějka.
Narozdíl od opravy vestibulu metra, které na více než deset měsíců uzavřely vstup do metra z Karlova náměstí, by výstavba výtahů neměla cestujícím přinést výrazná omezení. „Stanice je plně funkční, dá se skrze ni procházet z Karlova na Palackého náměstí a další zábor se neplánuje,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku Praha Daniel Šabík s tím, že cestující musí prostředkem stanice procházet po postranních perónech.
Stanice Karlovo náměstí na lince B byla otevřena v roce 1985. Po dokončení výtahů se stane 46. stanicí metra s bezbariérovým vstupem. V Praze se nachází na třech linkách dohromady 61 stanic. Dopravní podnik chce, aby do roku 2028 byly všechny bezbariérově přístupné.