Hlavní obsah

Výstavbě obchvatu mezi Běchovicemi a Úvaly předchází archeologický průzkum

Na budoucí trasu dlouho očekávaného obchvatu Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval na východě metropole zamířily bagry, aby místo, kudy důležitá silnice mezi Běchovicemi a Úvaly povede, připravily pro archeology. Ti budou území, kudy procházeli a osidlovali lidé od pravěku, důkladně zkoumat devět měsíců.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Než se začnou činit archeologové, pracuje na místě bagr.

Článek

Výstavba téměř třináctikilometrové čtyřproudé vozovky, jež odvede auta z hustě obydlených částí města, by měla odstartovat příští rok v červenci. První řidiči tudy projedou v závěru roku 2027. „Přeložka silnice je pro nás prioritní stavbou, protože odvádí tranzitní dopravu ze zastavěných částí. Souvisí s výstavbou úseku 511 Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1, obě části by se měly zprovoznit najednou,“ uvedl v úterý na místě generální ředitel společnosti Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Výběr zhotovitele komunikace Běchovice–Úvaly za více než šest miliard korun běží. Rozhodnutí má padnout do konce října, Mátl nevyloučil mírný posun. „Věřím, že v prvním kvartálu roku 2025 podepíšeme smlouvu se zhotovitelem a budeme mít stavbu připravenou k zahájení,“ řekl.

Do té doby zbývá dokončit majetkové vypořádání, vykoupených je aktuálně asi 75 procent pozemků. V listopadu začne kácení křovin a mladších náletových porostů. Padlé stromy nahradí nové. Úkonů, které by tedy zahájení stavby mohly oddálit, existuje podle něj dost. Zmínil případná odvolání nebo komplikovaná vyvlastnění pozemků. „Ale územní rozhodnutí se podařilo získat bez odvolání, věřím že i následující správní řízení proběhnou podobným způsobem a v červenci stavba začne,“ podotkl s tím, že nová silnice přispěje k plynulejší dopravě do Prahy i z města.

Kupka: Výstavba Pražského okruhu do Běchovic začne letos

Ekonomika

Každé stavbě kritické dopravní infrastruktury ze zákona musí předcházet záchranný archeologický výzkum. „Budeme se setkávat s nálezy od mladší doby kamenné po vrcholný středověk,“ prozradil Jan Mařík, ředitel pražského Archeologického ústavu AV ČR.

Vychází přitom z analýz, které odborníci už na místě uskutečnili. Stopy osídlení jsou podle něj poměrně intenzivní především v místech, kde budoucí stavba přechází vodní toky. „Zlomky keramiky, zvířecích kostí, artefakty z bronzu, železa, hroby,“ odhaduje, nač nejčastěji jeho kolegové narazí.

Foto: ŘSD

Trasa budoucí silnice

Ke slovu nejdřív přijde těžká technika. Bagry odkryjí zeminu do hloubky 20–50 centimetrů, někde i do metru. Pak nastoupí archeologové, jichž bude do deseti. Prozkoumají přes sto hektarů. „Vidíte rýhování napříč stavbou,“ ukazoval Jakub Krenk se společnosti Skanska, co už bagr vyrubal.

511 ještě letos

Také na stavbu s označením 511, jednu z nejdůležitějších dopravních staveb v republice, která propojí D8, D10 a D11 s dálnicemi 1 až 7 a odvede podstatnou část tranzitu především těžké nákladní dopravy z Městského okruhu, Ředitelství silnic a dálnic vybírá zhotovitele. Rozhodnutí by mělo padnout ještě v říjnu.

Dvanáctikilometrová dálnice se dvěma tunely a poměrně složitými mimoúrovňovými křižovatkami má po letech příprav právoplatné stavební povolení. „Chtěli bychom ještě letos podepsat smlouvu se zhotovitelem a zahájit stavbu,“ přiblížil další kroky Mátl. I tady bádají archeologové, kteří od letošního jara prověřili asi 60–70 procent pozemků. Jedná se o plochu 36 Václavských náměstí, 24 jich na skrývku čeká.

„Objevili jsme hroby z doby stěhování národů, bylanské kultury, sídliště z mladší doby železné, hroby z pozdní doby kamenné, nálezy z doby římské i doby bronzové,“ reagoval Mařík na dotaz Novinek, co už archeologové našli. Podle něj se jedná o vcelku obvyklé nálezy. „Ale díky jejich koncentraci, je to pro nás výjimečná situace podívat se do východního okraje Prahy v mnohem komplexnější podobě než v dílčích výzkumech, které probíhají,“ dodal.

Archeologové začnou zkoumat budoucí část Pražského okruhu

Věda a školy

Výběr článků

Načítám