Článek
Poradce projektu odhadl výdaje na provoz, obnovu a údržbu na základě svých zkušeností ze zahraničí, neboť ministerstvo údaje o nákladech na provoz stávající dálniční sítě nebylo schopno stanovit.
Výsledkem bylo konstatování, že projekt PPP je o 25 procent výhodnější oproti klasické výstavbě. NKÚ má za to, že ve finále mohou být čísla jiná.
„I menší změna ve vstupních údajích má na výhodnost projektu významný vliv,“ upozornil NKÚ.
Kopec musí ustoupit dálnici. Stavbaři odstřelují na Příbramsku skálu
„Už nyní lze konstatovat, že mimo jiné díky přenosu rizika inflace během výstavby na koncesionáře, respektive zhotovitele a zasmluvnění financování s fixní úrokovou sazbou na celou dobu trvání projektu za výrazně nižších sazeb, než jaké jsou na trhu dostupné dnes, a to i pro financování státu ve formě dluhopisů, nelze výhodnost modelu financování formou PPP při výstavbě D4 v žádném případě zpochybnit,“ uvedlo v reakci citované ČTK ministerstvo.
Podle něj nebyly v době přípravy projektu jiné než zahraniční údaje k dispozici.
Dálnice D4, respektive dokončení pěti nových úseků a a oprava stávajících by měla být hotova do konce roku 2024.
„Stát má zhotoviteli platit za dostupnost následujících 25 let, tedy až do roku 2049. Po uplynutí smluvního vztahu přejdou provoz i údržba do rukou státu. Dálnice mu má být předána v bezvadném stavu,“ připomněl NKÚ princip PPP projektu.
„NKÚ upozornil i na fakt, že při zohlednění inflace v letech 2020 až 2022 a predikce ČNB a Evropské centrální banky do roku 2049 bude Poslaneckou sněmovnou schválená platba za dostupnost ve výši 29,5 mld. Kč nedostatečná a k jejímu dosažení dojde před rokem 2049,“ uvedli kontroloři.
Ti dle vlastních výpočtů mají za to, že platba za dostupnost bude cca 33,7 miliardy korun.