Hlavní obsah

Vyšší rychlosti na dálnicích se můžeme dočkat i v Česku

Právo, Jiří Novotný

Česko se možná bude inspirovat rakouským příkladem. Na dvou úsecích tamější dálnice A1 (Vídeň–Salcburk) totiž řidiči od 1. srpna až do konce července příštího roku smějí jezdit rychlostí až 140 kilometrů v hodině. Jde o pilotní projekt, jenž má ukázat, zda bude v Rakousku možné od srpna 2019 zvednout zhruba na polovině dálnic dosavadní rychlostní limit o 10 km/h.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

O zvýšení rychlosti dokonce na 150 km/h na kvalitních dálničních úsecích se před dvěma lety vážně uvažovalo i v ČR. Novelu zákona, která to měla umožnit, ve třetím čtení schválila Sněmovna. Senát to ovšem v červnu 2015 vrátil k novému projednání a poslanci to pak už většinou hlasů nepodpořili.

Vyslyšen tak tehdy byl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který argumentoval tím, že dálnice jsou v Česku konstruovány na 120 až 130 km v hodině. Při vyšší rychlosti by nebyly splněny rozhledové podmínky pro bezpečné zastavení auta v odstavném pruhu.

Na dotaz Práva, jestli by nyní podobný pilotní projekt nestál za úvahu i v České republice, Ťok ve středu připustil: „O zvýšení maximální povolené rychlosti jsem ochoten se bavit víc než v minulosti.

Víc by se muselo také kontrolovat

Na kvalitních vozovkách, například mezi Prahou a Brnem na zmodernizovaných úsecích dálnice D1 i její ostravské části, si dovedu rychlost až 150 km/h představit.“ Změnu zákona ministerstvo dopravy zatím nechystá. Podle Ťoka je ale možné, že s novelou přijde některý z poslanců. „Jen bych apeloval, aby se v případě, kdyby to prošlo, dodržování rychlostního limitu také víc kontrolovalo,“ zdůraznil ministr dopravy.

Motoristé by vyšší rychlost určitě uvítali. Dohnali by tím alespoň část času, který teď ztrácejí v uzavírkách opravovaných dálničních úseků. Zejména na D1 se v nich takřka denně tvoří nekonečné kolony vozidel.

Může přibýt nehod

Jak informovala ČTK, v Rakousku se bude zvýšení povolené rychlosti testovat na úsecích dálnice A1 mezi Haidem a Sattledtem jižně od hornorakouské metropole Lince a mezi Melkem a Oedem v Dolních Rakousích. Vyzkoušet si to teď cestou na Jadran mohou i čeští řidiči. [celá zpráva]

Pilotní projekt, s nímž přišel rakouský ministr dopravy Norbert Hofer (FPÖ), má ovšem odpůrce. „Maximální povolená rychlost 140 kilometrů za hodinu škodí životnímu prostředí a je nebezpečím pro účastníky silničního provozu,“ kritizoval Hoferův plán jeho předchůdce ve funkci ministra, sociální demokrat Jörg Leichtfried. Podle něj hrozí i vyšší riziko dopravních nehod.

Podobně v Česku už dříve argumentovala senátorka Jitka Seitlová (za KDU-ČSL): „Původně jsem byla pro stopadesátku, ale odborníci mi prokázali, že by to přineslo víc mrtvých a ještě více front na dálnicích kvůli dopravním nehodám.“

Anketa

Měla by se podle vás zvýšit povolená rychlost na českých dálnicích?
Ano, na většině dálnic
60,9 %
Jen na některých úsecích
21,8 %
Ne
17,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 110 čtenářů.

Výběr článků

Načítám