Článek
„V KDU-ČSL chceme zabránit zhoršení dostupnosti vlastnického bydlení zejména pro rodiny s dětmi. Plošné navýšení daně z nemovitosti tedy nepovažujeme za nejvhodnější řešení. Navýšit daň lze například u skladovacích prostor na orné půdě, ale i jiných komerčních nemovitostí,“ řekl Právu ekonomický expert strany Michael Kohajda.
Že by se zvýšení této daně mělo týkat primárně hal na polích, zní i od Pirátů. Diskusím v této věci jsou prý otevření, v rámci jimi předloženého balíčku na ozdravení rozpočtu za 140 miliard ale zvýšení daně z nemovitostí vůbec nefiguruje.
Ministerstvo financí mluví o otevřeném návrhu, shodu v koalici by v rámci balíku konsolidačních opatření za nejméně 70 miliard korun chtělo najít v průběhu jara. Zástupci dalších vládních stran mají o možném zvedání daně z nemovitostí velmi rozdílné představy.
Starostové nechtějí u daně z nemovitostí ostrouhat
„Jsme přesvědčeni, že ke konsolidaci veřejných rozpočtů je nezbytné, aby se plánovaná fiskální opatření týkala nejenom výdajové, ale i příjmové části rozpočtu. Náklady na výběr daně z nemovitosti nese stát. Dokážu si proto představit, že by část výnosu připadla státu minimálně na pokrytí těchto nákladů,“ řekl Právu předseda poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob.
STAN mluví o krácení dotací
Stát ročně platí za správu této daně podle ministerstva financí zhruba 1,2 miliardy korun. Pokud by se mělo jednat o takovou částku, šlo by z pohledu rozpočtu relativně o drobné.
STAN nehodlá zvýšení daně blokovat, šel by ale jinou cestou než ministr Stanjura.
„Varianty, o kolik by daň z nemovitosti mohla růst, budeme v rámci koalice ještě diskutovat. Umíme si představit, že se daň zvýší až na dvojnásobek, i tak by byla ve srovnání s dalšími zeměmi stále velmi nízká. Celkový výnos chceme nechat v rozpočtu obcím, recipročně by se pro ně ale pokrátil systém národních dotací,“ řekla Právu mluvčí STAN Sára Beránková.
PŘEHLEDNĚ: Jak na přiznání k dani z nemovitých věcí
„Zvyšovat daně z nemovitostí a recipročně krátit národní dotace obcí není řešením. Národní dotace slouží jen na výjimečné akce, kde si nemůžeme sáhnout na dotace evropské. Bez těch se v nynější době neobejdeme. Pokud by se mělo něco krátit, tak státní podpora na projekty, které už byly podpořeny z evropských fondů. Dostanete-li na ten či onen projekt 75 procent z evropských dotací, bez dalších 15 procent od státu se již obejdete. Tady lze ušetřit velké peníze,“ soudí ovšem náměstek ministra pro místní rozvoj a starosta Dolních Studének na Šumpersku Radim Sršeň (STAN).
Jinak to vidí například Jaromír Dvořák, starosta Nového Boru, z hnutí Starostové pro Liberecký kraj.
„Dotace obcím jsou v době klikaček, slušně řečeno, tak nepropracovanou, nevýhodnou a lobbistickou záležitostí, že jsem pro – ať klidně krátí dotace obcím, ale ať ponechají příjem z daně nemovitosti obcím. Ta patří obcím a nemělo by to fungovat tak, že to v době krize bude patřit státu,“ řekl Právu.
Někteří další oslovení starostové za STAN úpravu národních dotací považují za menší zlo než měnit zavedený model, že daň z nemovitosti je příjmem obcí. Z jejich vyjádření plyne, že pod pojmem „národní dotace“ chápou šířeji úpravu rozpočtového určení tzv. sdílených daní. Tam by to i podle ekonomů mohlo dávat smysl. Na žádost o upřesnění, jaké dotace má STAN na mysli, ale mluvčí vysvětlení nedala. „V tuto chvíli se jedná o návrh, který ještě nebyl projednán s koaličními partnery, tedy ani jeho technické parametry,“ uvedla pouze.
Jurečka považuje za možné zvýšení daní firem i daňovou progresi
Daň z nemovitosti dnes za byt mimo Prahu dosahuje nejčastěji několika set korun, v Praze mírně přes tisíc korun. Ve srovnání třeba s účty za energie nejde o tak dramatický výdaj.
„Nedomnívám se, že by zvýšení daně z nemovité věci mělo být plošné. Byť jeho současnou výši lze považovat za poměrně nízkou, přesto bezesporu existují domácnosti, pro které by i například zdvojnásobení této roční daně mohlo znamenat potíže. Osobně bych se přikláněl k přístupu, kdy by nemovitost pro vlastní bydlení byla zvýhodněna oproti vlastnictví druhé, třetí a další nemovitosti,“ domnívá se David Eim z poradenské společnosti Gepard Finance, která radí i žadatelům o hypoteční úvěry.
Loni se na dani z nemovitosti vybralo 12,42 miliardy korun. Vedle základního koeficientu, který ministerstvo navrhuje zvýšit až dvojnásobně, ale do výpočtu ještě vstupuje koeficient stanovený obcí, která tak konečnou daň může zvýšit i snížit.
Modelový příklad 1 | Modelový příklad 2 | Modelový příklad 1 3 |
---|---|---|
Byt 3+kk o rozloze 100 m2 v Praze | Byt 4+kk o rozloze 100 m2 v Brně | Byt o rozloze 100 m2 v Holoubkově |
daň z nemovitosti: 1200 Kč | daň z nemovitosti: 840 Kč | daň z nemovitosti: 336 Kč |
Základní sazba daně: 2 Kč/m2 | Základní sazba daně: 2 Kč/m2 | Základní sazba daně: 2 Kč/m2 |
Koeficient: 1,2 | Koeficient: 1,2 | Koeficient: 1,2 |
Základní koeficient: 2,5 | Základní koeficient: 3,5 | Základní koeficient: 1,4 |
Místní koeficient: 2 | Místní koeficient: není stanoven | Místní koeficient: není stanoven |
(2x1,2x2,5x2x100=1200) | (2x1,2x3,5x100=840) | (2x1,2x1,4x100=336) |
Daň při schválení návrhu: 2400 Kč | Daň při schválení návrhu: 1680 Kč | Daň při schválení návrhu: 672 Kč |
výpočet: Mazars |