Hlavní obsah

Vysouvající se Trojský most v Praze vyjde na 4 milióny za metr

Právo, trj
Praha

Bude to unikát, a to hned v několika směrech. U právě budovaného Trojského mostu přes Vltavu zarazí konstrukce, montáž, rozměry a hlavně cena. Místo 400 miliónů korun by za ni mělo město zaplatit 1,2 miliardy korun, pokud se mu nepodaří cenu stlačit dolů. Cena za běžný metr třísetmetrového mostu by tak činila čtyři milióny korun.

Článek

Stavitelé mostu v řece vztyčili několik pilířů, na ně pomocí silných lisů z holešovické strany sunou rychlostí 16 metrů denně ocelovou konstrukci.

Foto: Petr Janiš, Právo

Nový Trojský most bude mít nezvykle velkou šířku 36 metrů, na holešovické straně je však úskalí, úzký podjezd pod železniční tratí.

V kritickém okamžiku musejí lisy pohnout s 8,5 tisíci tun oceli. Až konstrukce překlene dvě stě metrů širokou Vltavu a spočine na březích, bude se betonovat mostovka. Poté po obou stranách mostu stavbaři vztyčí oblouky, spojí je s mostovkou lany a odstraní provizorní pilíře v řece. Celou část mostu nad řekou budou držet jen ocelové oblouky.

Foto: Petr Janiš, Právo

Současný tramvajový most čeká demolice, nejspíš po roce 2014.

Dodavatel stavby, společnost Metrostav, tvrdí, že po architektonické soutěži se s novým projektem musela změnit i cena. Ztrojnásobila se. I když je most stejně široký a dlouhý jako ten původní, vychází se z nového výkazu výměr použité oceli, betonu i práce. „Ve smlouvě je konstrukce pro více práce,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Foto: Petr Janiš, Právo

Dělníci při stavbě Trojského mostu

Částka 1,2 miliardy korun vychází z propočtů magistrátního odboru městského investora. Nelze říci, zda je definitivní. „Nikdo takovou věc nedělá za pevnou cenu,“ poznamenal Polák. Pokud by si podle něho město dílo neobjednalo, Metrostav by se do něj nepustil.

Foto: Petr Janiš, Právo

Na fakt, že most, který se staví podle nového projektu k tunelovému komplexu, může být předražený o stovky miliónů korun, upozornili reportéři ČT. „Cena byla kolem sedmi set miliónů. Myslím, že to byla rozumná cena, za kterou se to dalo postavit,“ řekl ČT jeden z nejvýznamnějších českých projektantů mostních konstrukcí, profesor Jiří Stráský.

Související témata:

Výběr článků

Načítám