Článek
Škody, co tam voda napáchala, odhaduje minimálně na dvacet milionů korun. Část z 330 žáků je nyní doma. Zbývající se podle něj už učí v náhradních prostorách. Pro ostatní se hledají. Škole s tím pomohou města a obce nejen z regionu, ale napříč celou republikou.
Voda školu zaplavila do půlmetrové výšky, její budova zvenčí odolávala až dvoumetrové hladině rozbouřené řeky Bělé. Kompletně je zničené celé přízemí, což představuje šestnáct učeben, kabinety, sborovny. „Přišli jsme o všechno vybavení, zcela zlikvidované jsou veškeré podlahy. Museli jsme je vytrhat, vyhodit, vyvézt,“ popsal ředitel.
Momentálně dělníci odstraňují zvlhlé omítky. „Vyplavená byla i tělocvična. Z té zůstala jen hrubá stavba. Kaput je i obecní knihovna spravovaná naší školou, dvě místnosti plné knížek jsou pryč. Zničené jsou i naše pozemky včetně nové zahrady, loni osázené. Alespoň tu se snažíme zachránit. Vyplavené byly i sklepy jídelny, sklady školníků,“ konstatoval Worm.
Provizorní most nouzově propojil Českou Ves poničenou povodněmi
Ve škole pomáhá místy až 100 dobrovolníků. „Práce koordinujeme systematicky, aby tady, když jí není zrovna tolik, nepostávali. Všem to jde od ruky, postupujeme rychle, ale některé činnosti uspíšit nelze. Dva, tři týdny musíme počkat, než nám to tady vyschne. Třeba omítky půjdou brzy. Na podlahy ale budeme čekat do Vánoc,“ řekl ředitel.
Vysoušeče škola má, brzy již bude připojena k elektřině. Problémem je ovšem plyn, a tedy vytápění. „Radiátory zůstaly, ale plyn neteče. Hledáme proto náhradu. Mohla by to být nějaká obrovská mobilní vytápěcí jednotka, která by se napojila na náš systém,“ míní.
Učit ve škole nelze a hned tak ani nepůjde. Děti první až třetí třídy už mají výuku na Hotelové škole v Jeseníku, další se budou moci učit v několika třídách, které pro školu z České Vsi uvolnilo Gymnázium Jeseník.
Na opačný konec země
„Pro ostatní, celé třídy, máme připraveny až čtrnáctidenní výjezdy do obcí, které nám nabídly pomoc. Třeba Moravská Třebová nám velkoryse poskytla nejen ubytování, ale také krásný program pro naše děti, díky kterému přijdou i na jiné myšlenky. Stejně tak Stříbro, které je na opačném konci země,“ nastínil Worm.
Rodiče žáků s tím prý mít problém nebudou. „Souzní s tím. Sami zažili povodně v roce 1997 a tehdy také vyjížděli učit se jinam a teď na to vzpomínají,“ vysvětlil.
Jiné to může být u samotných dětí. Záleží na jejich věku. „Když jsem je ale byl navštívit na jesenické hotelové škole, viděl jsem, jak se těší, že jsou spolu, a také jakou mají radost třeba z toho, že jim tam teče teplá voda. Jsou to maličkosti, ale…,“ podotkl.
„Je mi líto, že voda nám školu tak zničila a máme ji zavřenou. Je to pro nás takové zvláštní, nezvyklé,“ řekl Novinkám žák šesté třídy tamní základky Lukáš Studník. V té chvíli procházel zpustošenou krajinou v bezprostřední blízkosti školy. „Všude je samé bláto, kam se podíváte, odpadky, jen tady jsou tři zničená auta,“ nechápal.
„Máme se jet učit na čtrnáct dnů do Moravské Třebové. Budeme tam na hotelu, všechno nám zaplatí. Těšíme se. Bude tam jistě zábava,“ dodal další žák Gregor Szkipala.
Právě náhradní prostory pro výuku dětí z České Vsi jsou pro školu věcí, která ji nyní hodně tíží. „Nebudeme je mít do nekonečna. Jiné školy nám sice vycházejí vstříc, ale budou se jim vracet vlastní žáci a studenti,“ připomněl Worm.
Přednost mají domácnosti
Trápí ho také finanční stránka oprav a s tím spojená koordinace řemeslníků. „Musíme je zaplatit, sladit jednotlivé profese a také je sehnat. A to je svízel,“ uvedl ředitel. Prioritu podle něj jednoznačně mají domácnosti. Lidé potřebují opravit kotle, zprovozňovat prostory, kde rodiny budou trávit podzim a zimu.
„Nechceme, aby jim řemeslníky škola odčerpávala. Životní funkce rodin jsou důležitější. Na druhou stranu vzdělávaní dětí musí začít co nejdříve, a to mimo jiné i proto, aby nemusely dlouho zůstávat v nevyhovujících prostorách,“ dodal Worm.