Hlavní obsah

Výpadky přibývají, novinka v zabezpečení vlaků brzdí dopravu

Za desítky miliard korun má moderní systém ETCS (European Train Control System) zvýšit bezpečnost na českých železnicích. V zemích Evropské unie postupně nahrazuje množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých nástrojů. Na hlavních českých koridorech, jako je tah z Prahy do Ostravy, má zajišťovat provoz už od ledna 2025. Zatím se však potýká s výpadky, které způsobují nečekané brždění vlaků, zpoždění i rušení spojů.

Foto: České dráhy

Nové lokomotivy a jednotky dodávají výrobci s už zabudovaným ETCS z výroby. Starší typy tak nahrazují například lokomotivy Vectron (na obrázku), Traxx nebo elektrické jednotky RegioPanter

Článek

Až osm výpadků za den má ETCS na trati z Olomouce do Uničova, první české železnici, kde jsou vlaky napojené výhradně na tento systém. S nespolehlivostí se ETCS potýká podle Drážního úřadu i jinde.

„Na tratích se smíšeným provozem mohou jezdit všechny vlaky a nemusí využívat ETCS. Pokud nefunguje, nemá to žádný vliv na provoz,“ upřesnila Právu mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Proč dochází k výpadkům na Olomoucku, úřady zatím zjišťují. Řešení chtějí najít co nejdříve.

Zabezpečovací zařízení na Olomoucku nečekaně zastavuje vlaky, nabírají velká zpoždění

Ekonomika

„Musí se přijít na to proč. Jestli je problém v infrastruktuře, vozidlech nebo anténách. Nyní to velmi intenzivně řeší, probíhá sběr dat,“ řekla Právu mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

ETCS je podmínkou, aby vlaky mohly v Česku jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu, současné maximum je 160 kilometrů. Systém kontroluje jízdu, zvyšuje bezpečnost a díky plynulosti provozu posiluje kapacitu tratí. Při případném nedovoleném přejetí návěstidla varuje strojvedoucího a následně zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti.

Problémy v pilotním provozu na Olomoucku komplikují rozšíření systému. Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář už v říjnu vyzval dopisem všechny zúčastněné, aby potíže řešili a přestali svalovat vinu jeden na druhého.

„Pokud nebudou zjištěny a vyřešeny skutečné příčiny, lze předpokládat výrazný nárůst nepravidelností s dopadem na bezpečnost provozu,“ uvedl v dopise. Jednání mezi Správou železnic, dopravci a dodavateli technologií proběhlo na konci října, problémů na testované trati ale přibylo.

Investice za 50 miliard

„O příčinách intenzivně jednáme s každým dodavatelem – přenosových sítí, radioblokových centrál, vozidel i palubních jednotek – a řešíme je. Spolehlivost však není možné ověřit jinak než v reálném provozu,“ zdůraznil pro Právo mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Jen letos činí investice do instalace jednotného evropského zabezpečovače na tratích Správy železnic 2,4 miliardy korun. Vybavit technologií jednu lokomotivu stojí 10 až 20 milionů, ty nejmodernější mají systém už zabudovaný.

Investice do ETCS vyčíslilo už dříve ministerstvo dopravy nejméně na 50 miliard korun. V současné době technologie pokrývá 900 kilometrů tratí, na dalších 3,5 tisíce se staví nebo připravuje.

Letos byly vybaveny tratě z Ústí nad Orlicí na Lichkov, z Berouna přes Plzeň do Chebu a také z Přerova do České Třebové. Příští rok se začne s instalací třeba mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Ve smíšeném provozu lze pod ETCS jezdit například na koridoru mezi Břeclaví a Českou Třebovou.

Česko si půjčí rekordních 24 miliard na modernizaci železnice

Ekonomika

Výběr článků

Načítám