Článek
Předběžný harmonogram je podle mluvčího ČKD Praha DIZ Karla Samce podmíněn tím, že investor či správce stavby vydá k výměně kabelů závazný pokyn.
Podle plánu by měla 50 dní trvat dodávka nových kabelů, další 3,5 měsíce bude probíhat samotná výměna, další tři měsíce se bude systém zkoušet. Zda by se pak Blankou mohlo začít jezdit, záleží už na magistrátu.
Předběžný harmonogram zkoumá správce stavby, Inženýring dopravních staveb (IDS), nechce však z dokumentu sdělovat žádné podrobnosti. „Nebudeme jednat on-line,“ reagoval pro Právo mluvčí IDS Pavel Kočiš.
Ve hře je arbitráž
„IDS by měla do úterý verifikovat proveditelnost harmonogramu,“ řekl po jednání s firmami primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Mluvčí magistrátu Petra Hrubá upřesnila, že čas je do úterního večera, pak má být s výsledkem seznámeno město.
„Je to prostě v tuto chvíli návrh, nějaká posloupnost kroků a termínů. Žádnou právní závaznost v tuto chvíli nemá a nebude mít do té doby, dokud prostě nebude přijat,“ uvedl Kočiš. Dohodnout se musejí všechny strany, jednat budou příští týden. I Dolínek na otázku Práva, zda se dá říci, že s harmonogramem je město z nejhoršího venku, odpověděl: „Rozhodně bohužel nedá.“
Pořád se hraje o to, kdo výměnu zaplatí. Pokud by město jako investor vydalo příkaz, aby se práce provedly, čili závazný pokyn, mohli by mu to dodavatelé naúčtovat. Totéž se patrně může týkat IDS. Praha však opakuje, že za práci už zaplatila a že není její starostí, za kým půjdou náklady tentokrát.
Náklady na výměnu jsou nejasné
Protože kabely měl poškodit přívalový déšť, jsou ve hře pojišťovny. Opatřily si znalce, aby stanovili rozsah a cenu události. Patrně začaly kolovat pracovní verze posudků, MfD v pátek napsala, že podle předběžných závěrů jednoho ze znalců by výměna zhruba tří set kilometrů kabelů stála do 60 miliónů korun. „Nemáme vůbec finální verze, stále ještě čekáme, i když bychom je potřebovali,“ řekl Dolínek.
Ačkoli všichni svorně tvrdí, že za poškození kabelů může přívalový déšť, nevylučuje se zároveň vlhké prostředí tunelu. Nelze také předem vyloučit, že z některého z posudků může vyplynout náznak viny na zatopení kabeláže.
Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Tunel Blanka je severozápadní částí městského okruhu, navazuje na Strahovský tunel. Cena od Strahovského tunelu po Pelc-Tyrolku činí s Trojským mostem asi 43 miliard korun, výlučně z pražského rozpočtu.