Hlavní obsah

VÝLETY Z KARANTÉNY: Prohlédněte si historické lokomotivy

Praha/Lužná u Rakovníka

Milovníci vlaků si v pondělí díky unikátnímu projektu Novinek Výlety z karantény přijdou na své. Kamery nás zavedou do muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka, které se již od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel. Ta po dlouhých letech ve službě dělají nyní radost železničním nadšencům i všem zájemcům o historii dopravy.

Muzeum Českých drahVideo: Novinky

Článek

Areál muzea je umístěn u železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji křivoklátských lesů. Ve zdejších sbírkách jsou k vidění jak parní lokomotivy různých kategorií a z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy či ukázky technických zařízení na železnici.

Většině zájemců se patrně v souvislosti s historickou železnicí vybaví parní lokomotivy. Právě ty jsou hlavním lákadlem muzea, neboť jich tam je více než třicet.

Jedná se o exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokálkových lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parní trakce v druhé polovině století dvacátého. Větší část z těchto exponátů je neprovozní, ale přesto jejich elegantní konstrukce i mohutnost stále vzbuzují údiv.

Novinky pro vás chystají i další prohlídky zajímavých míst, kam se v současnosti nelze dostat. Připravujeme například návštěvu hradu Karlštejn a Národního technického muzea. Ve středu, tedy 22. dubna, navštívíme zoo v Jihlavě. Své tipy, kam bychom se mohli s kamerou podívat, můžete posílat na e-mailovou adresu vysilani@novinky.cz.

Nejstarší lokomotiva

Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv patří lokomotiva 310.076. Byla vyrobena v roce 1899 v rakouské lokomotivce ve Floridsdorfu a na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu sloužila až do padesátých let dvacátého století.

Od sedmdesátých let stála jako pomník v blízkosti nádraží v Českých Budějovicích. Do muzea v Lužné byla převezena až v roce 2009.

K dalším zajímavým představitelům parní éry se řadí například provozní lokomotiva 434.1100 „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. Stroje této řady sloužily především na vedlejších tratích, kromě Škodových závodů byly vyráběny i několika dalšími českými podniky. O kvalitě jejich konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy byly vyřazeny z provozu až v sedmdesátých letech dvacátého století.

Legendy

Z parních exponátů nelze ještě opomenout další z novějších přírůstků, a to motorový vůz s parním pohonem M 124.001 „Komarek“ z roku 1903, jenž je zapůjčen ze sbírek Národního technického muzea.

Ten byl po téměř šedesáti letech pobytu v Praze na Letné opět uveden do provozu, čímž se stal nejstarším provozuschopným vozidlem s parním pohonem ve sbírce muzea v Lužné.

Kromě parních lokomotiv se ve sbírkách muzea nacházejí i zástupci trakce motorové, neboť mnoho jejích řad již také patří z hlediska běžného provozu do minulosti.

V expozici lze tak například najít „brejlovce“ T 478.3101, „čmeláka“ T 669.0001 nebo zástupce legendárních ruských „sergejů“ T 679.1600. Kromě nich se zde vyskytují též motorové vozy, například M 240.0100 či M 262.090.

Muzeum by se pro veřejnost mělo opět otevřít 25. května.

Související témata:

Výběr článků

Načítám