Článek
Trasa je podle Pražské strojírny delší až o čtyři týdny, pro koleje se používají dlouhé kontejnery. Expedice aktuální zakázky pro novou tramvajovou vozovnu v Melbourne začala letos v lednu, skončit má v červnu. Vyrobit a dodat je třeba 35 výhybek a tři křížení.
„Všechny přejímky před expedicemi probíhají bez účasti zákazníka, výrobky přejímá pouze naše oddělení technické kontroly,“ uvedl šéf Pražské strojírny Robert Masarovič.
Dříve se koleje transportovaly do Austrálie i letecky, nyní je to podle Lucie Bolkové z Pražské strojírny spíše výjimečné. „Vzhledem k vyšší ceně se letecká doprava využívá výjimečně, a to v případě, že jde o urgentní situaci, jako je například havárie nebo změna harmonogramu stavby a z ní vyplývající nutnost mít výrobek v Melbourne dříve, než se plánovalo. Zároveň také musí být výrobek rozměry a hmotností pro leteckou dopravu vhodný,“ konstatovala Bolková. Zatím se podle ní vše stíhá po moři.
Pražská strojírna s Melbourne spolupracuje déle, jde o několikátou zakázku, tramvajové koleje posílala také do novozélandského Aucklandu. Výroba kolejí je energeticky náročná, loni strojírna na halách v pražské Vinoři zprovoznila největší fotovoltaickou elektrárnu v hlavním městě, ale ani ta nepokryje všechnu spotřebu.