Článek
„Jsme moc rádi, že se nám to podařilo. Moc všem děkujeme za podporu,“ reagoval jeden z pětice zakladatelů školy Matěj Frgala. Vybrané peníze pomohou opravit prostory bývalého obchodu Žabka v opavských Kylešovicích, ale i s provozem školy. S proměnou objektu na alternativní školu pomáhali přes léto i budoucí žáci a jejich rodiče. Děti se zde od září budou podílet i na samotném chodu školy.
Prvního září tak do školy dorazí zhruba třicítka žáků ve věku od první do deváté třídy. Samotné třídy zde ale děti nenajdou. K dispozici jim bude celá škola, v níž se mohou svobodně pohybovat v tematických místnostech, které jsou zaměřené například na zeměpis, výtvarnou výchovu či odpočinek.
Mají celou školu
„Šel jsem do toho, protože mi takovýto druh svobodné školy tady chybí. V Opavě jsou sice dvě montessori základní školy, v jedné jsem i učil a byla skvělá, ale stále to nebylo to pravé. Svobodná demokratická škola mi vyhovuje mnohem víc,“ vysvětloval Právu Frgala.
Prodejci elektroniky se zásobují, připravují se na poptávku škol
„V praxi to funguje tak, že si třeba prvňák s osmákem řeknou, že půjdou spolu do ateliéru vrtat nějaké dřevo, nebo dvě čtvrťačky se domluví, že budou vyšívat, někdo zase půjde kreslit či na zeměpis. Co bude chtít. K dispozici budou mít 500 metrů čtverečních volného prostoru v jakoukoliv dobu,“ vysvětloval Frgala.
Svobodná demokratická škola nabízí také individuální vzdělávání z domova, mají takzvané domškoláky, což někteří rodiče v době pandemie koronaviru vítají. „Jsme moc rádi, že se nemusí na chodbách škol nosit roušky, jak původně vláda chtěla. U nás je to nepředstavitelné. Je to, jako když byste doma šli z obýváku do kuchyně a museli si přes předsíň vždy nasazovat roušku,“ upozornil zakladatel školy. Dodal, že doufá, že se to zase nějak nezmění.
Učí se i třídit odpad
Opavská základní svobodná demokratická škola je jednou z mnoha, které nejen v Česku, ale i po celém světě vznikají. Tento druh alternativní školy staví na tom, že samotné děti mají zodpovědnost za své vzdělávání. Dospělí jsou ve škole k tomu, aby jim poskytli vyžádané rady.
Školy omezí kroužky i odborné učebny
„Máme společně nastavená pravidla, která se snažíme dodržovat. Pokud zjistíme, že nám nevyhovují, tak je společně změníme. Vycházíme ze školského zákona a z rámcových vzdělávacích programů. Ty určují ty klíčové kompetence, co by mělo dítě za devět let docházky zvládnout. A u nás to děti zvládnou postupně samy vlastní motivací. Tak se naučí číst, psát, počítat, ale také třeba třídit odpad, zakládat politické strany, podnikat či umět spolupracovat s ostatními,“ shrnul Frgala.