Článek
Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) považuje celou zakázku za „nešťastnou“. „Členům výboru se nelíbil způsob pořízení, protože jiné země zvlášť soutěží auta a zvlášť další vybavení, které se do toho auta pak integrují,“ řekla Novinkám ministryně. Dodala, že je to možná cesta, kterou se vydají.
Nejnákladnější položkou totiž často bývá technika, kterou jsou stroje osazeny. Co všechno by měla pořizovaná auta mít, není jasné, technické parametry a přesná výbava jsou totiž z bezpečnostních důvodů utajovány.
Novinky o nadlimitní zakázce formou přímého oslovení společnosti LPP jakožto výhradního zástupce britské firmy Supacat, tedy bez soutěže, informovaly na konci října. Zakázka je vedena ve vyhrazeném, tedy utajovaném režimu. I proto se k ní resort obrany nechce příliš vyjadřovat a výbor o ní jednal za zavřenými dveřmi.
Obrana chce nakoupit pro speciály lehká útočná vozidla Supacat. Kvůli vysoké ceně to řeší sněmovní výbor
Vojáci podobný vůz potřebují
Podle Černochové nikdo nezpochybňuje, že vojáci podobný vůz potřebují, jestli by to měl být konkrétně Supacat, se podle ní musí teprve rozhodnout. Vojáci podle ní musí říci, k čemu přesně vozidla chtějí, a podívat se, jaké typy strojů jsou na trhu.
„Výbor jasně řekl, že je tu urgentní potřeba tohoto typu vozidel, ale nebyla tam zmínka o konkrétním automobilu. Je to otevřené pole a nejdříve se o tom musíme poradit, jak budeme postupovat dál,“ dodala.
Výbor se zakázkou zabýval již na svém minulém jednání v říjnu, ale tehdy poslanci diskusi nedokončili a vrátili se k ní až nyní. Požádala o to Černochová. „Aby věděli, co je obsahem toho kontraktu, co máme jako resort ministerstva obrany před sebou a jestli se máme k zakázce přiklonit, nebo nepřiklonit,“ přiblížila novinářům šéfka resortu.
V interním materiálu, který zpracoval začátkem října vrchní ředitel pro sekci vyzbrojování a akvizic MO Lubor Koudelka, je popsáno několik variant co do počtu pořizovaných vozidel a ceny.
Vybraná a soudním znalcem posouzená je varianta nákupu osmnácti vozidel za 2,4 miliardy, případně 2,13 miliardy, pokud by se dodavateli poskytla předem záloha ve výši 70 procent. To by znamenalo, že jedno vozidlo by stálo více než 133 milionů korun v první variantě, v druhé pak přes 118 milionů. Pořizovaná vozidla by měla být ve třech variantách.
Poslanci nad zakázkou diskutovali i s ohledem na cenu, která se v čase postupně navyšovala. Podle náčelníka generálního štábu Karla Řehky byl původní záměr speciálních sil podepsat s dodavatelem rámcovou smlouvu na 24 vozů, ale v první fázi nakoupit 18 obrněnců, a protože to nebylo známo, tak mohlo dojít k domněnkám o zásadním navýšení ceny. Ke zdražení podle něj však došlo. „Ale ten nárůst byl 35,5 procenta a ta cena byla ověřena znaleckým posudkem,“ řekl poslancům Řehka.
Na nárůstu ceny se může podílet současná situace na trhu ovlivněná válkou na Ukrajině i obecně zhoršená bezpečnostní situace ve světě, případně nárůst cen materiálů, služeb i inflace v posledních letech.