Článek
„Připravili jsme projekt, na kterém pracoval můj předchůdce pan Krejčí. Do základních škol odešla nabídka tento týden. Je to plně v jejich gesci. Uvolníme jim v lednu jeden test z matematiky a jeden z českého jazyka. Budou plně odpovídat přijímačkovým testům,“ řekla.
Testovat nanečisto bude možné od 28. ledna, přihlášky na střední školy se podávají od 1. do 20. února.
Vyhodnocování testů si budou muset školy zajistit samy. Podle ministerstva školství ale dostanou veškeré podklady včetně testových sešitů a záznamových archů. „Cermat také poskytne metodickou podporu k hodnocení, aby mohly školy žákům zprostředkovat co nejautentičtější zážitek z testové situace,“ stojí na stránkách ministerstva.
Chudí a bohatí. Přijímačky ukázaly rozdíly

Školy budou moci také od 29. ledna do 7. února využívat horkou telefonní a e-mailovou linku.
„Tento projekt pomůže žákům snížit stres a nejistotu při ostrých zkouškách, poskytne jim praktickou zkušenost s testováním a zároveň podpoří rovné příležitosti pro všechny žáky bez ohledu na jejich socioekonomické podmínky,“ uvádí ministerstvo.
Testujte v sousedních školách, doporučuje Cermat
To, že by plošné testování nanečisto všech deváťáků mohlo pomoci žákům, kteří třeba ani nevědí, že by na studium maturitního oboru měli schopnosti, potvrdila i Rosůlková.
„Určitě. Je to i projekt, který by měl pomoci smazat socioekonomické rozdíly. Ne každý má doma podmínky, aby to s ním rodiče trénovali, nebo ho podněcovali. Chceme to i těmto dětem zprostředkovat, aby si to zkusily a na základě výsledku si třeba řekly, že si tam jeden maturitní obor dají,“ uvedla.
Nepředpokládá však, že by se tím významně zvýšil zájem o maturitní obory, a zostřila se tak soutěž o některé nedostatkové obory, jakou jsou třeba ve velkoměstech gymnázia. Podle ní školy už od října s dětmi řeší, jakou si vybírat další vzdělávací kariéru, a většina dětí už v lednu bude vědět, kam podá přihlášku. „A nelze se rozhodovat jen podle výsledku v jednom testu. Nečekám, že by to nějak zvýšilo paniku,“ řekla.
Mrhání talenty? Ani šikovní se na gymnázia nedostali

Ředitelé škol také dostali doporučení, aby se domluvili s kolegy odjinud a poskytli si vzájemně prostory pro konání cvičné zkoušky. „Je dobré si nasimulovat stresové prostředí, kdy přijdou žáci do neznámého prostředí a k neznámým učitelům. Ale je to jen doporučení, protože třeba nějaká škola na samotě by mohla mít problém najít si partnerskou školu a zajistit si výměnu,“ vysvětlila Rosůlková.
Do budoucna se na ministerstvu uvažuje o tom, že by se přijímačkové testy vyplňovaly ještě před podáním přihlášek, a to na domovských základních školách, aby se tím snížil vliv stresu na výsledek v testu. Zatím je však takový model v nedohlednu.
Od loňska mohou uchazeči o střední školy podávat tři přihlášky. Dříve byly povoleny jen dvě. Zároveň si volí, na kterou školu chtějí přednostně, a i u zbylých dvou určují priority. Na základě výsledku testu a školní části přijímaček pak systém automaticky rozřadí žáky na školy podle pořadníku.
Po druhém kole přijímaček zůstalo bez školy 701 deváťáků
