Hlavní obsah

Volkswagen v Líních zatím nebude

Líně
Aktualizováno

Koncern Volkswagen v současnosti nebude rozhodovat o další evropské lokalitě pro svou gigafactory na baterie do elektromobilů, řekl šéf představenstva Oliver Blume. Kandidátem pro továrnu byla i Česká republika se zónou v Líních u Plzně.

Foto: CzechInvest

Vizualizace infrastruktury pro podnikatelský park v Líních u Plzně, jehož srdcem měla být gigafactory.

Článek

„Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě zatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě,“ uvedl Blume.

Doplnil, že koncern Volkswagen a PowerCo už vybraly tři místa pro výrobu bateriových článků, a to Salzgitter (Německo), Valencii (Španělsko) a St. Thomas (Kanada). Tyto tři závody mají výrobní potenciál až 200 GWh ročně.

Člen představenstva Volkswagenu Klaus Zellmer poznamenal, že z obchodního pohledu nelze v současnosti rozhodnutí o další gigafactory učinit.

Plzeňský hejtman rozzlobil slovy o gigafactory starosty v okolí Líní

Domácí

„Jsme odhodláni pomáhat s transformací automobilového průmyslu. Budoucnost společnosti Škoda Auto je elektrická a my jsme se zavázali, že do roku 2027 investujeme 5,6 miliardy eur do elektromobility a 700 milionů eur do digitalizace.“

Fiala: Podobně fantastický projekt na stole není

„Lokalita v Líních se dostala do pozice v podstatě jediné zvažované lokality pro výrobu baterií v Evropě, ale z řady důvodů na straně koncernu nemohou v tuto chvíli učinit žádné rozhodnutí o další gigafactory v Evropě,“ sdělil na tiskové konferenci po jednání vlády premiér Petr Fiala (ODS).

„My nemůžeme dál čekat na Volkswagen, takže se budeme soustředit na další projekty. Pozemek v Líních nemůžeme dále držet pro tento projekt,“ upozornil.

Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (STAN) Volkswagen chtěl čas na rozhodnutí až do roku 2025. „My si další odklad už nemůžeme dovolit. Pro projekt bychom potřebovali dalšího investora,“ zdůraznil.

Foto: Wikipedia.org

Gigafactory měla vzniknout na místě letiště v Líních u Plzně.

Ministr mluvil i o budoucnosti letiště v Líních. „Máme dohodu, že pokud investorem nebude Volkswagen, bude to muset být jiný investor podobného významu, případně budeme muset vrátit pozemek ministerstvu obrany. Na jednom z nejbližších zasedání vlády připravím nové usnesení, jak nadále nakládat s tímto pozemkem,“ podotkl Síkela.

Na dotaz Novinek, jestli je pro vládu priorita, aby v Líních byla gigafactory, nebo aby prostory zůstaly armádě, Fiala odpověděl neurčitě. „Je to poměrně jednoduché - pokud tam nebude gigafactory, tak to bude dál sloužit armádě. Nemusí se někdo bát, že tam bude letiště, kde budou létat stíhačky,“ uvedl předseda vlády.

Zatím o prostory ale žádný podobný investor zřejmě zájem nemá. „Kdyby byl na stole nějaký fantastický projekt podobného významu, můžeme se o tom bavit, ale takový projekt úplně na stole není,“ řekl Fiala.

Síkela zmínil, že jednají o pěti dalších projektech. „Ale ty zpravidla mají jiné lokality,“ popsal. Tři jsou podle něj menší, čtvrtý zájem o Líně nemá a pátý se rozhoduje. „Investoři většinou hledají prostředí, kde jsou vítáni,“ pronesl ministr.

Investory jmenovat nechtěl. „Všech pět investorů vyslovilo přání, abychom jejich jména nezveřejňovali. Jeden řekl, že pokud jméno uteče, končí jednání,“ upozornil.

Stát podle Síkely zatím do přípravy Líní investoval několik desítek milionů korun. Mělo jít ale o projekty, které by využila i armáda. „Nemyslím, že by to byla nějaká zásadní částka. Šlo o 0,01 procenta plánovaných nákladů,“ řekl ministr.

„Žádné překvapení“

Pro starosty dotčených obcí není rozhodnutí koncernu žádným překvapením. „Tušili jsme to. Proto jsme se především soustředili na to, aby se zóna pro plánovaný podnikatelský park zmenšila. To je naše hlavní bitevní pole. Druhé je vyjasnit si pozici s armádou,“ okomentoval vývoj starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

Podle Michala Gottharta (SNK Líní a Sulkova), jenž stojí v čele Líní, je podstatné, aby si vláda vyjasnila priority. „My jsme se po roce a půl dozvěděli, co na letišti nebude. Ale pořád netušíme, co tam tedy vznikne. To nás naplňuje obavami, protože nechceme obrovskou průmyslovou zónu,“ připomněl. Souhlasil, že důležité je vyjasnit si vztahy s armádou.

Na vládní verdikt čeká rovněž Plzeňský kraj. „Dozvěděli jsme se, že o tuto lokalitu má zájem jeden investor, byť jsou jednání v úplných začátcích. Bude potřeba vyjasnit, o koho jde a zda by byl pro region přínosný,“ konstatoval plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti).

Česká vláda označovala projekt v Líních za 120 miliard korun za klíčový pro tuzemský automobilový průmysl. V obří továrně by mohlo podle propočtů pracovat zhruba 3500 zaměstnanců. Další pak v dodavatelských firmách.

Proti záměru vybudovat obří továrnu v Líních se staví místní aerokluby a piloti, kteří záložní armádní plochu využívají, i někteří obyvatelé. Ti sbírají podpisy na vyhlášení místních referend.

Volkswagen si vybíral mezi Polskem, Maďarskem a Českou republikou.

Letiště obětujeme jedině Volkswagenu, zdůraznilo ministerstvo obrany

Domácí

Výběr článků

Načítám