Článek
Jedna cesta jim zabere od dvou do pěti minut podle vzdálenosti od požářiště. Velkou výhodou je podle jednoho z pilotů Michala Janečka blízkost Labe. „Díky tomu zvládneme deset až dvanáct shozů za hodinu, přičemž denně strávíme ve vzduchu zhruba pět hodin,“ řekl Janeček serveru army.cz.
Kůrovcové dřevo neovlivnilo rozsah požáru na Děčínsku, tvrdí ministryně Hubáčková
Podle pilotů je létání nad požárem psychicky i fyzicky náročné. „Po celou dobu se musíte soustředit, abyste vrtulníkem do něčeho nenarazili, proudem vody strefili správné místo nebo nezasáhli hasiče dole na zemi. Od požáru navíc stoupá obrovské teplo, všude je dým. V životě jsem neviděl nic většího,“ popsal situaci v Hřensku kapitán Antonín Petrů.
Klíčová je přesnost
Při hašení z vrtulníků je podle pilotů klíčová přesnost. Pilot nalétne nad kraj požáru, ideální pozici ke shozu upravuje palubní technik, který se dívá ze dveří vrtulníku a pilota naviguje na správné místo. Nepřístupný a členitý terén likvidaci požáru komplikuje. „Můžeme shazovat z patnácti metrů, ale pokud jsme nad stromy, jako tady, nejde to moc udržet. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě,“ dodal Petrů.
Těžební stroje vytvářejí protipožární pásy
Náčelník generálního štábu Karel Řehka v úterý řekl, že armáda je na podobné případy připravená. „Když jsme věděli, že je vyhlášeno nebezpečí požárů kvůli počasí, tak jsme zkrátili dobu pohotovosti vrtulníků, a proto mohly vyletět hned, jak nás požádali,“ řekl.