Článek
V roce 2009 však byl ze svého posledního působiště v Ústředním vojenském veterinárním ústavu v Hlučíně v rámci masivního propouštění nařízeného ministerstvem obrany nucen odejít. Tehdy jako jediný voják v činné službě této posádky.
Podle původních plánů měl být propuštěn jeho kolega, který dělal řidiče veliteli útvaru.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Byl s tím smířený, že odejde z armády. Jenže velitel útvaru si ho chtěl nechat. Pozval mě do kanceláře a sdělil mi, že kolega zůstává a že budu propuštěn já,“ konstatoval i teď s notnou dávkou trpkosti v hlasu Štefánek. Míní, že šlo jednoduše o protekci.
Berou mě jako nepříjemnost a nekomunikují
Od té doby se živí jako řidič kamiónu a snaží se do armády vrátit. Jako jeden z mála si propuštění nenechal líbit a ještě na konci roku 2009 podal na ministerstvo obrany žalobu.
Profesionální řidiči armádě chybí
A částečně uspěl. Pražský městský správní soud letos počátkem června pravomocně zrušil kvůli procesnímu pochybení rozhodnutí o jeho propuštění a nařídil, že ministerstvo obrany musí v jeho případě znovu rozhodnout. Tedy buď propuštění potvrdit, nebo věc vyřešit jinak.
Ministerstvo se ale podle Štefánka k ničemu nemá. Úřad sice jeho řízení obnovil, kdy rozhodne, však nesdělil.
„Berou mě jako nepříjemnost a nekomunikují. Když soudkyně zrušila personální rozkaz, kterým jsem byl propuštěn, tak vůbec nechápu, proč ředitel personální sekce vůbec přemýšlí nad tím, jestli mě má vzít zpět, anebo nemá,“ divil se postoji úřadu Štefánek.
Armádě právě profesionální řidiči nyní chybějí. Mají být přijati v rámci náboru, ve kterém armáda podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové hledá 1150 nových vojáků a 350 studentů.
„Budeme nabírat vojáky průřezově na různé pozice, od základních pozic střelců, pancéřovníků přes strojníky, operátory, elektromechaniky až po řidiče skupiny C, kterých máme nedostatek,“ potvrdila už dříve Právu Růžičková.
Štefánkovi nyní vzkázala, že pokud má opravdu zájem o práci u armády, má se zaregistrovat v rekrutačním středisku. „Řidiče nyní opravdu potřebujeme. Musí ale samozřejmě splnit všechna stanovená kritéria pro vojáka v činné službě,“ konstatovala Růžičková.
Jako nováček
Štefánek by se tak znovu stal vojenským řidičem, ale paradoxně by musel nejprve projít výběrovým řízením a v případě úspěchu pak jako úplný nováček opět i několikaměsíčním výcvikem. Jeho předchozích osm let v uniformě by bylo fakticky zapomenuto.
„Rád bych se vrátil, protože já jsem u armády nebyl proto, abych vydělal peníze, mě ta práce prostě bavila a dělal jsem ji rád,“ okomentoval to Štefánek.
Žaloba míří i na ministra
Překvapuje ho, že se armáda před pěti lety zbavila mnoha zkušených lidí. Tehdy bylo propuštěno 2600 vojáků a přes 2500 občanských zaměstnanců.
„Beru to jako křivdu. Zachovali se tak, že propouštějí lidi, kteří mají něco za sebou, kteří umí a mohli by mladším ročníkům předat nějaké zkušenosti, vzít je do misí a ukázat jim, jak to funguje. A místo toho nabírají lidi, již nemají vůbec žádné zkušenosti, což je bude stát peníze na kurzy,“ míní Štefánek.
Protože se s ním údajně nikdo z armády nebaví a na jeho výzvy či dopisy nereaguje šéf hlučínského útvaru ani ministr obrany Martin Stropnický (ANO), podal před několika dny prostřednictvím svého právníka další žalobu na ministerstvo i jeho šéfa, tentokrát pro nečinnost.