Článek
„Armáda v současné době s ohledem na plánované úkoly nejvíce potřebuje vojenské zabezpečovací vozidlo k plnění logistické podpory. Pro tyto účely vyhodnotila jako nejlepší možnost pořízení vojenských vozidel v kategorii VN1G a v jednotném provedení,“ řekl Právu mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Armáda nakoupí neprůstřelné vesty za 1,7 miliardy
Dodal, že jde o vozidlo pro pět osob s celkovou hmotností do tři a půl tuny (tedy pro řidiče s oprávněním skupiny B), s rámem a možností přepravy nákladu mimo prostor pro posádku.
Podle podrobného zadání, které má Právo k dispozici, vojáci chtějí velké pick-upy v kategorii čtyřdveřových vozů (tzv. double cab) s nákladním prostorem a s plechovým či plastovým zakrytím tohoto úložného prostoru. Armáda podle Pejška na jaře provedla průzkum trhu a oslovila 14 společností s žádostí o informace, aby si udělala obrázek, co kdo vyrábí.
Šéf rozvědky bude vysvětlovat Zemanovi význam své služby
Podobné vozy má ve své nabídce skoro každá větší automobilka. Nissan prodává double cab pod názvem Navara, Volkswagen nabízí Amarok. Terénní toyoty – cruiser nebo hilux – jsou nejrozšířenějšími terénními auty bezpečnostních složek na světě a japonská automobilka je má i v kategorii double cab. Řada výrobců podobných vozů je v USA, např. Ford.
Armáda chtěla původně pouze pětidveřová terénní auta, která měla nahradit 600 aut UAZ 469, jež jsou sovětské výroby a v armádě slouží už 45 let. Dosluhuje i 700 vozů Land Rover Defender, které armáda začala pořizovat v 90. letech. S britskými auty mají vojáci dobré zkušenosti, ale výroba landroverů skončila v roce 2016.
Obrana už před třemi roky na výcvikovém polygonu ve Vyškově testovala dvacítku vozů, např. Škodu Kodiaq, Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Wagon, Toyotu Hilux, Dacii Duster, Volkswagen Amarok nebo čínský vůz BAIC BJ80.
Češi budou velet vojenské misi EU v Mali, plánovaný výcvik ale zastavil koronavirus
Nakonec výběrové řízení obrana zrušila, protože zadání bylo nejasné a dodavatelé měli řadu připomínek. „Zakázku jsme v souladu se zákonem zrušili, protože část zájemců si příliš striktně vykládala některé požadované parametry, například na nátěr vozidla,“ zdůvodnil v zimě Pejšek.
Nové zadání by mělo být levnější. „Armáda vychází z trendů civilního trhu, kde osobní terénní vozidla kategorie M1G ustupují ve prospěch vozidel N1G, a to díky víceúčelovému použití, robustní konstrukci a nižší pořizovací ceně,“ doplnil mluvčí.