Hlavní obsah

Vodní mlha uhasí elektromobil v podzemí

Hořící baterie v elektromobilu je pro hasiče problém. Když takové auto hoří navíc v podzemních garážích, je to pro ně doslova noční můra. Zásah u takového požáru je totiž stále neprobádaný svět.

Hašení elektromobilu vodní mlhouVideo: Hasiči Praha

Článek

Zatím doporučenou metodou je ponoření celého auta do kontejneru s vodou, aby baterie, v níž je prakticky nemožné zastavit ihned chemické reakce, mohla postupně chladnout a opakovaně se nevzňala. Objevuje se ale i nová možnost: systém Cobra, který extrémně vysokým tlakem stříká vodní mlhu.

Vodní mlha se dostane do baterie, kterou vyzkratuje a ochladí. Požár lze zlikvidovat během několika málo minut.
Ivana Povolná, mluvčí Škoda Auto

V Česku tvoří elektromobily zatím jen dvě procenta všech aut, příležitostí k hašení v podzemních garážích nebylo mnoho. Ale třeba pražští hasiči už za sebou ostrý zásah mají a vysokotlaký systém Cobra využili v podzemní garáži v Bělehradské ulici.

Požár na Šumpersku zničil funkcionalistickou vilu, škoda za 20 milionů

Krimi

Tma, kouř, vedro

„Pomocí tohoto zařízení je možné účinně hasit požáry bateriových systémů. Vodní mlha se dostane do baterie, kterou vyzkratuje a ochladí. Tímto způsobem lze požár zlikvidovat během několika málo minut,“ uvedla Ivana Povolná, mluvčí automobilky Škoda Auto.

Auto v podzemní garáži v Bělehradské ulici hořelo před několika měsíci. „Byl to hodně stísněný prostor, kam se auta parkují jen výtahem. Když nehoří baterie, je to běžný požár. Tady baterie hořela, teplota v takovém případě může přesáhnout tisíc stupňů a může fungovat jako plamenomet. Baterie se musí maximálně zchladit,“ řekl Právu mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

Foto: HZS Praha

S ohněm hasiči zápolili dvě hodiny.

Požáry v podzemní garáži navíc komplikují stísněné prostory, tma, kouř, vedro a nemožnost pořádného větrání. Hrozí, že oheň snadno přeskočí na další auta. Pro hasiče, kteří musí mít dýchací přístroje, jsou to extrémně náročné zásahy.

Po 13 letech mají hasiči zase svou školu ve Frýdku-Místku

Věda a školy

Jen vteřiny na únik

Použitý vysokotlaký systém Cobra práci hodně urychlil, i tak s hořícím vozem Jaguar v Praze hasiči zápolili dvě hodiny. Z běžných hadic jde voda pod tlakem do 40 barů, tady je tlak 300 barů. K vodě lze přidat jako abrazivum písek, který vyřeže do baterie otvor.

Tím se hasiči dostanou do samotné baterie a mohou ji efektivně chladit rozprašovanou vodou. Vyříznutí otvoru je pro hašení baterie zásadní, protože plášť toho vydrží hodně. „Při požáru jiných částí auta baterie díky němu odolá,“ potvrdil hasič Sýkora. Pokud ale nastane zkrat v baterii, hasiči nemají kudy se do ní dostat. Navíc reakce v baterii je pak rychlá a podle hasičů má posádka sotva desítky vteřin na únik z vozu.

Podle hasičů by měly automobilky vymyslet, jak se v těchto případech do baterie snáz dostat, aby bylo možné ji rychle chladit. Také je na státu, aby s přibýváním elektrovozů vybavil co nejvíc stanic příslušnou technikou.

Velká neznámá

Systém Cobra ale ještě všechny hasičské stanice nemají. „Je to velká neznámá a snažíme se vymyslet postupy. Nejvíc se děsíme, že by hořelo elektrické auto v podzemí,“ řekl mluvčí středočeských hasičů Jan Sýkora. K tomu účelu už jsou vyvinuté i speciální vozíky, které by auto po uhašení vyvezly ven, kde by se dál naložilo do vodní lázně.

„Pokud je baterie hodně nabitá, je problém ji uhasit. Baterie auta, i když se celé zatopilo, tak i po týdnu jevila známky chemické reakce,“ upozornil Sýkora.

Nyní už jsou systémem Cobra ve Středočeském kraji vybaveny základny v každém někdejším okresním městě. Ve čtyřech se už běžně používají. Dalších osm základen postupně proškoluje své jednotky, aby hasiči uměli systém správně používat, a v těchto týdnech jej zapojují do výjezdů. Kromě baterie se totiž dostanou třeba skrz betonovou stěnu nebo střechu domu, což jsou častější zásahy než hašení elektromobilů.

Zažila klinickou smrt, za život vděčí záchranářům

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám