Hlavní obsah

Vnitro rozjede velkou vládní plakátovou kampaň za 40 milionů. Potrvá celý rok až do voleb

Ministerstvo vnitra chystá velkou plakátovou kampaň. Až 18 milionů korun zaplatí za plakáty ve vlacích, dalších 24 milionů korun pak za plochy ve městech a obcích, ukazují smlouvy zveřejněné v registru smluv. Cílem kampaně, která poběží déle než rok, tedy i v době evropských i krajských voleb, je podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) poukázat na kroky vlády.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN)

Článek

Obě zakázky získala společnost Omnimedia, s. r. o., která zajišťuje také mediální prostor pro informační kampaň MPSV k penzijní novele, přičemž o ní Právo informovalo v sobotu.

Jak vyplývá ze smluv s ministerstvem vnitra, plakáty v regionech i ve vlacích by měla firma na pokyn úřadu vylepovat od letošního září do listopadu příštího roku. Reklama tak skončí až po příštích krajských volbách, poběží přitom i v průběhu evropských voleb.

Drahá jako kampaň na Hrad

Rakušan však odmítl, že by bylo načasování přes volby schválně. „Jde o dlouhodobou komunikaci státu, termíny rámcových dohod s termínem voleb nijak nesouvisí,“ sdělil Právu.

„Jedná se o pokračování dlouhodobé komunikace služeb a konkrétních kroků státu pro veřejnost, jejím cílem je i zvýšit srozumitelnost informací podávaných faktickou formou ve fyzické i online podobě. Celková částka vychází z rámcových dohod, jde o maximální čerpání v případě realizace všech plánovaných kampaní. Konkrétní realizace bude podle potřeby,“ dodal Rakušan.

Kampaň o důchodech stála 16 milionů, prezident si jí nevšiml

Domácí

Z ceny lze soudit, že kampaň bude masivní. Částka odpovídá například limitu, který dává zákon prezidentskému kandidátovi na kampaň do prvního kola.

Vlaková reklama se má od září 2023 do listopadu 2024 opakovat pětkrát, její hodnota podle smlouvy nesmí přesáhnout 18 150 000 včetně DPH. Plakáty mají ve vozech viset 30 dnů, poté mají být vyměněny. Za jeden měsíc vnitro zaplatí přes tři miliony korun.

Ve městech a obcích mají být reklamní cykly jen čtrnáctidenní, jeden vyjde ministerstvo zhruba na milion korun, opakovat se však mají v rozmezí od letošního září do listopadu 2024 desetkrát. Dohromady má tato kampaň vyjít až na 24 milionů korun.

Ředitel odboru komunikace ministerstva vnitra Miroslav Jašurek řekl, že cena může být nižší, záleží na aktuální situaci a potřebě.

„Projekt vznikl v rámci plnění úkolů ministerstva vnitra s cílem informovat širokou veřejnost o aktuálních tématech, pomoci státu v různých oblastech a dalších agendách, ve kterých stát zajišťuje služby občanům. Cílem je poskytovat ověřené informace a zvýšit srozumitelnost informací podávaných faktickou formou ve fyzické i online podobě,“ sdělil Jašurek.

SOCDEM chystá kampaň za víc než 100 milionů. Prodá osm nemovitostí

Domácí

Politolog: Může to být kontraproduktivní

Plakáty by tak zřejmě mohly odkazovat na web nenaletět.cz, na kterých vláda vyvrací ve veřejnosti rozšířené fámy. V současnosti informuje například o změně pravidel podpory ukrajinských uprchlíků, dotacích na výměnu starých kotlů a změnách v důchodech.

Vládě přitom od června probíhá vlastní kampaň s názvem Česko informuje. Má přinášet informace o změnách zákonů a novinkách. Končit má v prosinci a celkově vyjde na 21 milionů korun.

Politolog Jan Bureš se konání vlády diví. „Vláda mluví o tom, že je potřeba šetřit, a zároveň vyhodí 40 milionů korun za takovou kampaň? Asi by bylo namístě být úspornější. Peníze jsou nyní potřeba na jiné věci. Pokud to není pro politiky problém takové peníze vydat, tak to vypadá, že se jim to hodí jako součást vlastní kampaně před volbami, jak oslabit radikální hnutí,“ řekl Právu.

„Plakáty mohou lidé vnímat jako vládní propagandu. Může to být kontraproduktivní. Boj s dezinformacemi je vždy založený na tom, že musíte odmítat jednoduchá hesla a zkratkovité myšlení a tlačit lidi, aby přemýšleli a seznámili se s hloubkou problému,“ konstatoval.

Kampaň „na práci“ za 30 milionů? Radši podpořte ženy, vzkázaly firmy

Domácí

Jašurek dodal, že aktuálně se chystá prezentace nových témat od října. „Kreativní návrh je tvořen pomocí interních kapacit ministerstva s využitím zdrojů a informací z ostatních resortů a dalších ústředních správních úřadů,“ uzavřel.

Hnutí ANO si údajně hodlá na provedení kampaně posvítit. „Bude potřeba velmi pozorně sledovat, zda se jedná o informační kampaň užitečnou pro veřejnost, nebo užitečnou pro stranické sekretariáty pěti­koalice. V případě, že parametry kampaně budou svědčit spíše o druhém, není takový výdaj ani účelný, ani hospodárný, ani efektivní a rozhodně nesmí být realizován,“ napsala Právu šéfka poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová.

Pavel už utratil 32 milionů korun, Nerudová 19 milionů

Prezidentské volby

Výběr článků

Načítám