Článek
Nakoupit chce 18 audin za 42 miliónů a šest superbů za šest miliónů. Konečná suma je po odečtení slevy, kterou vnitro má kvůli dlouhodobému používání značek.
Policejní ochranku včetně speciálně upravených policejních limuzín mají k dispozici vedle prezidenta, premiéra a šéfů obou parlamentních komor také ministři zahraničí, vnitra a spravedlnosti. Vedle toho vozy i s bodyguardy mají na starosti zahraniční delegace a jejich doprovod.
Nová auta mají nahradit ta, která jsou se svou životností už na hranici, část z nich jezdí sedm let.
Vnitro chce výjimku
Informací ministra vnitra Martina Peciny o dvou nadlimitních veřejných zakázkách by se měla ve středu zabývat vláda. Běží o to, že vnitro plánuje výjimku ze zákona o veřejných zakázkách, neboť hodlá v tomto případě zadat zakázku bez uveřejnění.

Martin Pecina
V takovém případě o ní musí být informováni členové vlády.
„Veřejná zakázka bude zadána na základě jednacího řízení bez uveřejnění, protože z technických důvodů může veřejnou zakázku realizovat pouze určitý dodavatel,“ zdůvodňuje návrh Pecina s odvoláním na dodržení podmínek zákona.
Úpravy se prodraží
Ochranná služba policie totiž požaduje zvláštní úpravy vozů. Jak řekl Právu jeden z bývalých příslušníků, týkají se nejen nadstandardního vybavení, ale také např. balistické ochrany, vybavení záložními zdroji, vysílačkami i úpravami umožňujícími používat zvláštní výstražné majáky.
„Takové úpravy jsou velmi nákladné a vyžadují, aby je provedl pokud možno výrobce,“ uvedl bývalý bodyguard. „Ta auta musí být v každém případě a za každé situace spolehlivá,“ dodal.
Změna značky by se prodražila
Pecina ve zprávě, kterou Právo získalo, píše, že policií požadované změny znamenají zásah do elektrické soustavy vozidla a do nastavení softwaru řídicí jednotky. Pokud by úpravy provedl někdo jiný než výrobce nebo pověřený dodavatel, ztratilo by vnitro nárok na záruční servis v autorizovaných servisech.
Ministr ve zprávě podotýká, že případná změna značky by přišla na víc peněz.
Ochranná služba používá flotilu 34 audin a 22 superbů už roky a při změně značky by se musel změnit i výcvik řidičů.
„Z bezpečnostního hlediska je nezbytné, aby útvar provozoval soubor vzhledově identických vozidel, včetně tzv. bezpečnostních vozidel (vozidla s balistickou ochranou),“ dodal Pecina.