Článek
„Chceme dát noční dopravě další impuls. Proto jsme připravili novou značku pro služby spojené s nočním cestováním. Na základě ankety mezi cestujícími a zaměstnanci jsme vytvořili novou značku ČD Night, pod kterou najdou naši zákazníci všechny informace, které jsou s cestováním přes noc spojené,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Dráhy budou od příštího roku provozovat celkem pět nočních linek, další budou mít jejich zahraniční partneři.
Nové noční vlaky zamíří do několika evropských destinací – na Slovensko, do Maďarska, Polska, Rakouska, Německa nebo Švýcarska. „Ke spojům z Prahy do Budapešti, do Košic a Humenného, do Krakova a Varšavy nebo do Curychu přes Rakousko přidáváme od nového jízdního řádu noční spojení, které zajistí přímou dopravu přes noc z Čech a ze sousedního Saska na jihozápad Německa do oblasti Bádenska a do švýcarské Basileje a Curychu. S přestupy na další spoje lze dojet vlakem pohodlně do jakékoliv oblasti Švýcarska,“ představuje nový spoj Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
Cestujícím se na trasách představí zcela nové lůžkové vlaky.
„Do modernizace devíti lůžkových vozů WLABmee a stejného počtu lehátkových vozů Bcmz nyní investujeme 246 milionů korun. A i když se nedaří všechno podle plánu, můžeme dnes představit konkrétní změny. Lůžkové vozy mají například vyměněné součásti lůžek, dosazeno nové LED osvětlení, renovací prošlo obložení stěn, sociální zařízení, sprchy, dosazeny byly zásuvky pro cestovní elektroniku nebo Wi-Fi síť.“ vysvětlil Krapinec.
Při modernizaci dochází k výměně klimatizace a centrálního zdroje energie i instalaci nové řídicí jednotky dveří. Nová je také požární a rozhlasová ústředna nebo WC s uzavřeným systémem. Vozy v současnosti procházejí schvalováním u evropské agentury ERA a jejich nasazení do provozu se aktuálně předpokládá v letní sezóně 2023.
Ceny jízdenek na nočních vlacích z Prahy do Bádenska a Švýcarska budou v lůžkovém voze začínat na 2 234 Kč, cena lehátkového vozu začne na 1 732 Kč.
„Exkluzivně pokoj na kolejích“
K zakoupení budou připraveny dvě kategorie jízdenek - lůžka a lehátko. „Lehátkový vůz je à la hostel, to znamená, že je možné lůžka sdílet. Lůžkový vůz je oproti tomu hotel. To znamená, že si kupujete exkluzivně pokoj na kolejích,“ sdělil Novinkám generální ředitel Českých drah.
„V rámci lůžka je možné mít i sprchu, říkáme tomu De Luxe. Jinak standardně v lůžkovém i lehátkovém voze mají cestující k dispozici zásuvky, USB, WiFi a samozřejmě snídaňový balíček a možnost dokoupení cateringových služeb na palubě,“ dodal Michal Krapinec.
„V lůžkových vozech uvítám cestující, pomůžu s obsluhou technických věcí, zároveň naservíruji večeři, nebo zařídím jídlo z doplňkového prodeje a ráno cestující také probudím,“ vysvětlil průvodce vlaku Jakub Voldřich.
Na některých spojeních bude možné nechat si zanést večeři přímo do kupé. Pracovníci vlaku donesou jídlo v porcelánovém nádobí.
„Nabídka jídel se změní. Máme nový druh snídaní, které jsou v ceně, potom je možnost v některých spojích jít si na snídani do restauračního vozu. Bude ale možnost si objednat i hotová jídla. Ať už klasický řízek, nebo telecí s čočkou, což je takový náš hit,“ sdělil generální ředitel společnosti JLV Bohumír Bárta.
Lůžkové a lehátkové vozy Českých drah
Typ WLABmz je lůžkový vůz určený pro maximálně 36 cestujících a může být v provozu na linkách s maximální rychlostí 200 km/h. Nabízí vedle běžných lůžkových oddílů také oddíly Deluxe s privátním sociálním zařízením. V provozu je např. na linkách z Prahy do Curychu, Varšavy, Košic a Humenného. České dráhy provozují 12 vozů. Vybaveny jsou např. klimatizací, sprchou, Wi-Fi a zásuvkami 230 V.
Typ WLABmee je lůžkový vůz pro maximálně 30 cestujících. Může být nasazen na linky s maximální rychlostí 160 km/h. České dráhy provozují 9 vozů, např. na linkách z Prahy do Popradu, Košic a Budapešti. Vybaveny jsou např. klimatizací, sprchou, Wi-Fi, zásuvkami 230 V a porty USB.
Typ Bcmz je lehátkový vůz pro maximálně 54 cestujících. Může být nasazen na linky s maximální rychlostí 160 km/h. Vozy byly původně provozované u rakouských železnic ÖBB. České dráhy provozují 9 vozů, v letní sezóně budou jezdit např. do Budapešti nebo Varšavy. Po modernizaci jsou vybaveny např. klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami 230 V a porty USB.