Článek
Strojvůdcům se nelíbí připravovaný zákoník práce, který umožňuje zaměstnavatelům uzavírat kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.
V Českých drahách je ale nejsilnější Odborové sdružení železničářů (OSŽ), které pro zaměstnance nepožaduje tak vysoké platy jako slabší Federace strojvůdců. Strojvůdci se proto cítí ohroženi.
Strojvůdce neuspokojilo jednání odborů
Obě odborové organizace se v úterý sešly, aby problémy způsobené novým zákoníkem práce projednaly. Strojvůdci předem dokonce ohlásili, že výsledek schůzky by mohl mít vliv na to, jak dlouho vlaky nepojedou. Po jednání ale strojvůdci spokojeni nejsou.
Nesouhlasí s názorem předsedy OSŽ Jaromíra Duška, podle něhož by měl být kontroverzní paragraf zákoníku práce nejdříve schválen a teprve potom změněn tak, aby byl přijatelný i pro menší odborové organizace. Podle mluvčího strojvůdců Poláčka je ale naprosto nesmyslné přijmout špatný zákon a teprve pak připravovat jeho novelu.
Dráhy neumějí odhadnout dopady stávky
Dráhy se na stávku připravují, zatím ale podle mluvčího Aleše Ondrůje nejsou schopny odhadnout, jak by mohla poškodit podnik a cestující. V souvislosti s dřívějšími výhružkami stávkou ČD uváděly, že zastavení provozu by způsobilo podniku škody v řádu miliónů korun denně.
Podle Duška sice Federace strojvůdců nejspíš stávku skutečně vyhlásí, vlaky ale přesto pojedou. Ne všichni strojvůdci ČD jsou totiž organizování ve federaci. Ta jich sdružuje 6000, OSŽ má ale dalších 800 a odborově neorganizováno je víc než 1000 dalších strojvůdců. Podle Duška stávka nebude trvat déle než tři hodiny a na zajištění provozu po tak krátkou dobu podniku stačí jen několik stovek strojvůdců.