Hlavní obsah

Vlaky mohou jet na autopilota z Děčína až do Břeclavi

Z Děčína přes Prahu až do Břeclavi mohou jezdit vlaky na automatického pilota. Stroj vybavený příslušnou technikou nemusí ovládat strojvůdce. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž dokončila projekt, který na prvním a druhém koridoru zavedl systém automatického vedení vlaku.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Na autopilota mohou jezdit například příměstské lokomotivy City Elefant.

Článek

To však neznamená, že vlaky jezdí bez strojvůdce. „Systém je jakýsi pomocník strojvedoucích. Je to pomoc při hospodárnějším provozu a při dohnání nějakého zpoždění,“ řekl Novinkám mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Teoreticky by podle něj ale měl vlak být schopen například první koridor projet sám. Ten vede z Děčína přes Prahu a Brno do Břeclavi. Systém je nainstalován i na druhém koridoru z Břeclavi do Ostravy a na jejich spojnici z České Třebové do Přerova. A také na příměstských linkách. „Největší efekt je právě u příměstských linek,” řekl Tesař.

Vlak je řízený automaticky díky tomu, že na trati jsou nainstalované adresné informační body, které přenášejí informace o jízdě vlaku do elektronického systému. Zjednodušeně lze hovořit o chytrých kolejích.

„Součástí projektu za téměř 200 miliónů korun byla právě instalace zmíněných bodů, které pokryly přes 200 kilometrů tratí. Díky tomu mohou nyní vlaky jezdit s automatickým řízením na delších úsecích,“ vysvětlil Tesař.

První pokusy z roku 1993

Nejvíce vozidel, která jsou vybavena systémem pro automatické řízení, mají České dráhy. Jedná se o elektrické lokomotivy přezdívané Peršing a Eso a nejnovější lokomotivy ze Škody řady 380, dále o elektrické příměstské jednoty City Elefant, o modernizované motorové lokomotivy přezdívané Brejlovec a o některé řídicí vozy.

Systém je instalovaný na tratích prvního a druhého koridoru, tedy z Děčína přes Prahu a Brno do Břeclavi, z Břeclavi do Ostravy a také na spojnici koridorů z České Třebové do Přerova. Systém je také na příměstských tratích z Prahy do Benešova a do Berouna a na některých tratích na Ostravsku. Jelikož ve většině případů se jedná o tratě transevropských koridorů TEN-T, přispěla na instalaci systému Evropská unie.

První pokus s automatickým vedením vlaku začal v Česku už v roce 1993 na trati z Prahy do Kolína. Systém dokáže zabránit nehodám v případě, že by strojvedoucí nerespektoval návěst. Dokáže také optimálně využít jízdní dobu danou jízdním řádem a dokáže přesně zabrzdit u nástupiště. Díky tomu se šetří energie, u osobních vlaků se udává sedm až devět procent, u rychlíků kolem 3,5 procenta.

Výběr článků

Načítám