Článek
České dráhy současně s novým jízdním řádem zdraží jízdné v průměru takřka o desetinu. Ještě v sobotu je ale možné nakoupit jízdenky za dosavadní ceny v předprodeji na dva měsíce dopředu.
V mezinárodním jízdním řádu ČD se rozšíří počet spojů do Polska, četnější bude i spojení z Moravy do Vídně.
„V regionální dopravě bude nový jízdní řád ve znamení postupného nasazování nových vozidel. Například na tratích v Praze a Středočeském kraji vyjedou další nové motorové jednotky RegioFox řady 847,“ řekl Novinkám mluvčí Petr Pošta. Nové jednotky RegioFox a RegioPanter nasadí ČD postupně i v řadě dalších krajů.
Levnější jízdenky ČD koupíte už jen pár dní
V Praze a Středočeském kraji ale ovlivní provoz vlaků také výluky. Vzhledem k omezené kapacitě železničního mostu na pražské Výtoni budou například posilové vlaky linky S7 do Prahy-Radotína a Řevnic začínat a končit již na Smíchově místo hlavního nádraží. A vlaky od Mladé Boleslavi a Všetat mají vzhledem k začínající modernizaci Masarykova nádraží končit na pražském hlavním nádraží.
Na Šumpersku vyjedou nové spěšné vlaky, jež propojí sever regionu s krajským městem Olomouc. Ve Zlínském kraji budou osobní a spěšné vlaky od začátku příštího roku vybaveny jízdenkovými automaty. Počítá se s nimi jak ve vozech Českých drah, tak Arrivy, které v kraji poskytují veřejnou železniční dopravu.
Jak oznámila Správa železnic, s novým řádem se otevřou dvě nové zastávky, a to Praha-Rajská zahrada a Orel na Chrudimsku. Současně se plně obnoví provoz na čtyřkolejném viaduktu přes řeku Svratku v Brně.
Během prosince pak začnou vlaky využívat nový dvoukolejný most přes Labe na společném úseku tratí z Pardubic do Hradce Králové a do Chrudimi.
RegioJet chystá linku do Berlína
Soukromý dopravce RegioJet v novém jízdním řádu posílí spoje mezi Prahou a Bratislavou a slibuje zkrácení jízdy mezi Brnem a Prahou o třináct minut, stejně tak na trase Praha–Ostrava.
RegioJet současně plánuje prodloužit stávající linku Praha–Košice až do ukrajinského města Čop u hranic s Maďarskem a Slovenskem a chystá rovněž denní spoj Praha–Berlín. Oboje však spustí až v průběhu příštího roku, stejně jako nasazení dalších nových nízkopodlažních vlaků od výrobce Pesa v regionech.
Leo Express v novém řádu obnoví večerní spojení z Ostravy do Prahy a od prosince vyjede i na nové trati mezi Bratislavou a Komárnem. Na Slovensku rovněž dvakrát denně vypraví vlak přes Prešov do Košic, kde bude i nadále nabízet přestup na autobusové spojení na Ukrajinu. Leo Expres se chystá dvakrát týdně jezdit i do polského Krakova. Cesta tam se urychlila o hodinu. K tomu přibude zastávka v Osvětimi.
Oba soukromí dopravci uvedli, že aktuálně nechystají plošné zdražení jízdného.