Článek
Stroj, jímž létali Václav Havel, Václav Klaus i Miloš Zeman a který byl vyřazen po třiceti letech provozu, má luxusní interiér obložený mahagonem. Jeho výhodou byl velký dolet přes 5000 km i vysoká rychlost, ovšem jeho provoz provázely poruchy, opakovaně se týkaly prasklin čelního skla.
„Challenger, jediný letoun tohoto typu v našem letectvu, je důležitým přírůstkem do sbírkového fondu leteckého muzea,“ řekl Novinkám ještě před otevřením ředitel Vojenského historického ústavu Aleš Knížek.
„Mám radost, že doplňuje řadu letounů, jako byl Jak 40,“ dodal Knížek s narážkou na další letadlo, které sloužilo k vládním letů, protože i tyto stroje muzeum představuje.
Knížek při zahájení 55. sezony, které doprovázelo vystoupení cvičného letadla C-11, připomněl, že otevření muzea se v roce 1968 muselo odložit kvůli sovětské invazi.
Hafani vítáni. Athénské muzeum otevřelo expozice psům
Slavnostního zahájení sezony se účastnil i velitel Vzdušných sil Armády České republiky Petr Čepelka, který s nadsázkou zmínil, že ho Knížek povzbuzuje k modernizaci českého letectva, aby se sbírka letadel, která čítá přes 275 kusů, dále rozrůstala o vyřazené typy.
Knížek upozornil, že vystavování letadel je prostorově náročné. Na ploše, kde se může vystavit kupříkladu dvacítka aut, se vystaví jedno až tři letadla. U challengeru by to však neměl být až takový problém: „Naštěstí není rozměrově tak velký.“ Měl by časem být vystaven v hale, kde budou umístěny proudové letouny.
Nejen letadla, ale i architektura
Knížek však upozornil návštěvníky, aby nevěnovali pozornost jen exponátům: „Doporučil bych návštěvníkům, aby se zaměřili na architekturu, na originální původní hangáry, ve kterých letouny vystavujeme. Velký unikát leteckého muzea ve Kbelích je to, že jsou tady ještě hangáry z první světové války, hangáry ze začátku první republiky nebo z druhé světové války. My je postupně rekonstruujeme. Dokonce jsme za opravu jednoho hangáru získali cenu, že jsme zachovali původní architektonické prvky. Muzeum ve Kbelích dělá unikátním ve světě, že vystavuje letouny v původních hangárech, z období, kdy letouny vznikaly.“
Expozice věnovaná počátkům československého letectva z let 1918–1924 se nachází v hangáru zakladatele Leteckého muzea Kbely plukovníka Jaroslava Janečky. Ten pochází ještě z první světové války a do Kbel byl převezen v roce 1919 z Chebu.
Během protektorátu ho Němci přebudovali na kinosál, který v posledních letech chátral. Při rekonstrukci byla využita i původní prkna.
Vystaveny jsou v něm nejen první československý vojenský letoun Letos Š-2, francouzský SPAD VII nebo kopie rakousko-uherského stroje Hansa-Brandenburg B.I vyráběná aerovkou jako typ Ae-10 či motory, ale i dobové vybavení letiště nebo nástroje.
Na celou reportáž a vystavené exponáty se můžete podívat na videu v úvodu článku.