Článek
Svůj původní návrh šéf resortu dopravy doplnil i o změny pravidel silničního provozu, které doporučili členové hospodářského výboru Sněmovny.
Na dotaz Práva, zda teď vládní návrh obsahuje všech 450 připomínek, které už od poslanců zazněly, však Šimonovský odpověděl: "Zařazeno bylo jen několik desítek pozměňovacích návrhů."
Cílem vládního návrhu je zvýšit bezpečnost provozu, vždyť na silnicích v ČR ročně umírá kolem 1300 lidí. Zaveden proto má být bodový systém postihu motoristů. Po dosažení dvanácti trestných bodů by automaticky přišli na rok o řidičský průkaz.
Na základě připomínek poslanců Šimonovský přehodnotil počet bodů za některé přestupky, například telefonování za jízdy. Souhlasil i s tím, aby motoristé byli více motivováni k dodržování pravidel. Za rok bez jediného odhaleného přestupku by se řidiči z konta odepsaly dva body, ve druhém roce čtyři body, a ve třetím roce všechny zbývající.
Mnohem tvrdší pokuty
Vláda chce také zpřísnit pokuty. Ty mají za nejtěžší přestupky dosáhnout ve správním řízení až 50 tisíc korun a pro profesionální řidiče až 100 tisíc Kč. Pro ty ale jen za způsobení vážné nehody pod vlivem alkoholu nebo drog. Jinak se maximální sazby zvednou podle vládního návrhu proti těm dnešním o deset až patnáct tisíc korun, a za menší přestupky ze stovek na tisíce korun.
Policii by novela měla vrátit právo odnímat na místě řidičský průkaz. Odpadnout naopak má povinnost nahlašovat nehodu ihned policii, pokud při ní nedojde k usmrcení, těžké újmě na zdraví či poškození veřejného majetku. Podle dnešních předpisů je to povinné vždy, když škoda přesáhne dvacet tisíc korun.
Celoročně svítit se zřejmě nebude
Širší podporu mezi poslanci nezískal návrh na celoroční povinné svícení motorových vozidel. Na otázku, zda se to bude vláda snažit přesto prosadit, Šimonovský sdělil: "Ve vládním návrhu povinné svícení není, a nepožaduje to ani hospodářský výbor. Já jsem připraven celoroční svícení v parlamentu podpořit, ale nechtěl bych, aby právě na tom ztroskotalo přijetí celé novely.
Při předchozím projednávání novely ve Sněmovně byl 13. října vládní návrh ve třetím čtení zamítnut. [celá zpráva] Pokud tentokrát poslanci novou verzi schválí, podpoří ji i Senát a podepíše prezident, nabudou změny pro motoristy účinnosti na podzim příštího roku nebo od ledna 2006.